ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۵ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دلائل فروپاشی

ارتش روسیه در جنگ اول جهانی

 
 
 

 

آنچه را می خوانید خلاصه ترجمه مطلبی است که مترجم روس زبان، ابراهیم شیری در صفحه اینترنتی خود منتشر کرده است:

 

بدنبال شورش و راهپیمایی گروه‌ «واگنر» در اواخر ماه ژوئیه، پوتین رئیس جمهور روسیه، طی اطلاعیه ای این حادثه را با قصد از هم پاشاندن ارتش این کشور، همانند اوائل سال ۱۹۱۷ اعلام کرد.

آنها که بدنبال جنگ روانی با روسیه هستند و از هر موضوعی یک بهانه می سازند، فورا این سخن پوتین را مخالفت او با انقلاب اکتبر تبلیغ کردند.

در همین رابطه، "یوری آفونین"، معاون رهبر حزب کمونیست روسیه، همراه با تعدادی از کارشناسان سیاسی در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه اول روسیه شرکت کرد و گفت:

در جریان آن شورش رئیس جمهور پوتین در سخنرانی خود وضعیت را با حوادث سال ۱۹۱۷ مقایسه کرد. با این حال، معلوم است که او در هیچ زمینه ای با سوءنیت از بلشویکها یاد نکرد بلکه اشاره او به کل حوادث سال ۱۹۱۷ بود. اما، بلافاصله مفسرانی پیدا شدند که سعی کردند دوباره با بلشویکها تسویه حساب کنند. بیشتر آنها را می توان نادیده گرفت. اما یکی از این مفسران، "سرگئی استپاشین"، یک مقام عالیرتبۀ سابق در دولت یلتسین بود که مدعی شد »ولادیمیر پوتین وضعیت را با وقایع سال ۱۹۱۷ مقایسه کرد. من می فهمم که صحبت بر سر چیست- آن وقت بلشویکها خیانت کردند، در واقع ارتش را نابود کردند و ما جنگ جهانی اول را باختیم، یا بهتر است بگوئیم، ما شکست نخوردیم، اما پیروز هم نشدیم« .

معاون رهبر حزب کمونیست روسیه در همین مصاحبه گفت: هر کس که به درستی با تاریخ آشنا باشد، میداند که در سال ۱۹۱۷ ارتش و دولت روسیه نه به دست بلشویک ها، بلکه، توسط نیروهای کاملا دیگری فروپاشید. و این، خیلی پیشتر از به قدرت رسیدن لنین و بلشویک ها اتفاق افتاد.

بلشویکها با انقلاب اکتبر به آن نیروی تاریخی قدرتمندی تبدیل شده بودند توانستند نیروهای مسلح کشور را در قالب ارتش سرخ  زنده کنند و اجازه ندادند غرب آن را تکه تکه کند.  به همۀ کسانی که واقعا می خواهند بدانند در آن دوره چه اتفاقی افتاد، توصیه ً می کنم فیلم «دولتمرد بزرگ» را تماشا کنند. پیدا کردن آن در اینترنت آسان است. این فیلم دربارۀ لنین است. ما آن را در سال ۲۰۲۰ به مناسبت یکصد و پنجاهمین سالگرد تولد لنین، با همکاری مورخان برجسته فیلمبرداری کردیم. در آنجا، نشان دادیم که لنین در آن زمان دقیقا به عنوان یک دولتمرد بزرگ عمل کرد و تحت رهبری او ارتش احیاء شد و کشور حفظ گردید. ارتش سرخ با تکیه بر حمایت بسیار وسیع تودهها توانست هم مداخله جویان غرب جمعی آن زمان، هم گاردهای سفید را که به عنوان مزدوران غرب عمل می کردند و هم ناسیونالیستهای مختلف، از جمله، ملیگرایان اوکراینی پتلیوریستها، یعنی اسالف ایدئولوژیک سیاستمداران امروزی کی یف را شکست دهد. در نتیجه مبارزات بلشویک ها بود که روسیه پس از آن به عنوان یک کشور باقی ماند. کمونیست های روسیۀ امروز نیز همین موضع را دارند. اکنون مهمترین وظیفۀ ما حفظ کشورمان است که تحت شدیدترین فشار امپریالیست های غربی قرار دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: