ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تظاهرات در جمهوری مولداوی

علیه وابستگی دولت به غرب

ریانووستی- نعمت بوستانی

 
 
 

 

سرویس مطبوعاتی حزب اپوزیسیون مولداوی، «شور» روز یک شنبه اعلام کرد که حدود 60 هزار نفر در تظاهرات ضد دولتی در شهرهای "اورهئی"، "بالتی" و "کومرات" این کشور شرکت کردند.
دهها هزار نفر در این روز یک صدا خواستار رفراندوم در باره سیاست خارجی مولداوی شدند. شرکت کنندگان در راهپیمایی خطاب به مقامات این کشور اعلام کردند که صدای مردم بالاتر از همه صداهاست. اینجا مردم باید تصمیم بگیرند که مولداوی، به سمت غرب، یا شرق برود. به کدام بلوک نظامی بپیوندد و یا همانطور که در قانون اساسی تصریح شده بی‌طرف بماند. شرکت کنندگان همچنین اعلام کردند که "مایا ساندو" ( رئیس جمهور اهل رومانی با پاسپورت آمریکا) و حزب وی، حق تصمیم برای آینده مولداوی را ندارند.
شرکت کنندگان در تظاهرات یکشنبه توسط حزب «شور» مخالف حکومت این کشور سازماندهی شده بود. شرکت کنندگان در راهپیمایی ابراز امیدواری کردند که کیشینو(پایتخت)، صدای آنها را بشنود. معترضان بر این باورند که دولت کنونی به خود اجازه می‌دهد تا علیرغم اعتراض‌ها و نارضایتی‌های بی‌شمار و عمومی مردم به نمایندگی از همه شهروندان تصمیمات ضد مناقع ملی بگیرد.

در عین حال در همین روز، تظاهراتی با شعار «مولداوی اروپایی» در کیشینو برگزار شد که توسط مقامات حکومتی به ابتکار رئیس جمهور مایا ساندو، سازماندهی شده بود. مخالفان بر این تصمیم بودند تا راهپیمایی خود را در پایتخت برگزار کنند، اما به آنها اجازه انجام این کار داده نشد، بنابراین آنها در شهر های «بالتی»، «اورهی» و «کومرات»، راهپیمایی برگزار کردند.
اکثر ساکنان مولداوی موافق حفظ روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با روسیه و مخالف خروج این جمهوری از کشورهای مستقل مشترک المنافع هستند و بسیاری از سطح زندگی خود ناراضی و معتقدند که رهبری این کشور مسئول افزایش قیمت ارزاق عمومی، گاز و برق می باشد.

در این زمینه بطور دائم اعتراضات گسترده ای در مولداوی برگزار می شود. اپوزیسیون مقامات را به ناتوانی در کنار آمدن با بحران در اقتصاد و بخش انرژی و همچنین عدم تمایل به مذاکره با روسیه، در باره قیمت مناسب تر گاز که در یک سال گذشته هفت برابر شده، متهم می کند.

 

https://ria.ru/20230521/oppozitsiya-1873238045.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۲ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: