ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت اول خرداد

اعدام و فیلترینگ

راه حل مشکلات اجتماعی نیست

 
 
 

 

علاوه بر چین، در بسیاری از کشورهای جهان (شاید در امریکا نیز) فیلم های پورنو، فیلم های تبلیغ خشونت و کشتار، فیلم های طرز ساختن بمب و برخی فیلم های مشابه و یا اخبار اتهامی، روی شبکه اینترنت فیلتر می شود. ایران نیز می توانست همین سیاست را به اجرا بگذارد، نه آن که اینترنت را بکلی فیلتر کند. یعنی ساده ترین راه حل که قابل دوام هم نیست و ضمنا ضررهای اقتصادی و فرهنگی نیز به همراه دارد. مانند "اعدام" که حکومت پس از ۴ دهه هنوز فکر می کند راه حل دهها مشکل اجتماعی مانند اعتیاد، سرقت، زورگیری، اعتراض اجتماعی، ترور و ... اعدام است. درحالیکه این راه حل هرگز به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید و از موارد ذکر شده در بالا کم نمی کند که نکرده بلکه آن را افزون هم کرده است. در بسیاری از موارد ذکر شده در بالا، راه حل اقتصادی است تا لااقل از گسترش و افزون شدن آنها جلوگیری شود و حتی بتدریج از شمار آنها کاسته شود. در ارتباط با اعتراضات سیاسی - خیابانی و حتی فعالیت های سیاسی و مدنی که حکومت با آن مخالف است و آن را خلاف مصالح خود میداند نیز راه حل گرفتن و زندانی کردن و قتل درمانی نیست. همانگونه که در ۴ دهه گذشته نبوده است. راه حل منحله اعلام کردن احزاب هم نیست. در این عرصه نیز، راه حل تقابل نظرات و طرح آنها در رسانه ها و  در راس آنها "تلویزیون" است. بی شک، این نوع تقابل نظرات بتدریج موجب رویائی جلوه کردن برخی شعارها و فعالیت های سیاسی نزد مردم می شود و مروجان این نوع نظرات و فعالیت ها نمی توانند نیروی قابل توجهی را در جامعه بدنبال خود بکشانند. البته اگر حکومت استدلال و منطق داشته باشد. راه حل های خلاف، اعدام و زندان و محکومیت های سیاسی است که نتیجه آن تبدیل شدن مروجان این نوع نظرات نزد اقشاری از مردم به قهرمان و قربانیان حکومتی تبدیل می شوند. چنان که شده اند و ما پرهیز داریم از ذکر اسامی.

باز گردیم به راه حل فیلترینگ حکومتی و از قول رئیس پیشین سازمان فناوری اطلاعات بخوانید که می گوید:

« فیلترینگ، ما را به جای درستی نمی رساند، بلکه از آن جایی که هستیم هم به مراتب بدتر می کند. زمانی که پلتفرمی فیلتر می شود تولید و استفاده از محتوای بد و نامناسب بیشتر می شود. برای مثل محتوای پورنوگرافی بعد از فیلترینگ تلگرام در ایران بیشتر از ۱۰ برابر شده است. با فیلترینگ فله ای عملا اجازه داده نمی شود محتوای مثبت و تمیز دیده شود. در عوض با عبور از فیلترینگ با استفاده از فیلترشکن ها، دریچه همه برنامه های مخرب و منحرف کننده باز می شود.

این چالش ها تنها برای ما در ایران نیست بلکه در برخی موارد مشکلات دیگر کشور ها هم هست. برای مثال پورنوگرافی تقریبا در همه دنیا ممنوع است و فیلتر می شود  و در حقیقت فیلترینگ سفت و سختی برای آن انجام می شود؛ اضافه بر آن، مواد مخدر، سوء استفاده از کودکان، خرید فروش اسلحه و تبادل اطلاعات تروریستی نیز و موارد دیگری از این دست در همه جا مشمول فیلترینگ است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۲ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: