ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۶ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۶ خرداد

دو خبر کوتاه که حامل

خبر سوم و مهم دیگری اند! 
 
 

 

 

رهبر جمهوری اسلامی با رئیس و نمایندگان مجلس یازدهم دیدار کرد. او دراین دیدار مقداری نصیحت و کمی هم تعریف از مجلس یازدهم کرد. مهم ترین نکته ای که در سخنرانی او مهم بود، اشاره اش به قانون راهبردی است که این مجلس در ارتباط با مذاکرات اتمی (برجام) تصویب کرد. اهمیت این بخش از سخنرانی او که اتفاقا کوتاه ترین بخش و جملات بود، در ارتباط با رونمائی موشک بالستیک خیبر ۴ اهمیت ویژه پیدا می کند. او گفت: "برخی مصوبات مجلس فعلی راهبردی بود، از جمله قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، که مصوبه‌ای اساسی و مهم بود و کشور را از سرگردانی در مسئله هسته‌ای و حالت ندانم کاری نجات داد که نتایج اجرای آن را حتی در عرصه جهانی مشاهده می‌کنیم."

او بیش از این درباره این قانون راهبردی سخن نگفت. حال ببینیم این قانون چه هست و چرا اهمیت راهبردی دارد و مغایر جنجال های خبری و نوبتی است که درباره احیای برجام راه می افتد و رسانه های داخلی نیز پای علم آن سینه می زنند.

قانون اقدام راهبردی در سال ۱۳۹۹ و پس از ترور یکی از شاخص ترین چهره های فعالیت اتمی ایران "فخری زاده" توسط اسرائیل در جاده "آبسرد" دماوند بصورت دو فوریتی تصویب شد. مطابق این قانون رئیس‌جمهور وقت (روحانی) و مدیران سازمان انرژی اتمی موظف به اجرای آن شدند.

حسن روحانی گفت که دولت با این قانون «موافق نیست» و «آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند». ظریف وزیر خارجه آن دولت اعلام کرد که در صورت اجرایی شدن تعهدات اروپا و آمریکا در برجام، دولت ایران این قانون را اجرا نکرده و به اجرای «تعهدات قبلی برجام برای محدودیت‌های هسته‌ای» برخواهد گشت. در ادامه همین خوش بینی، علی اکبر صالحی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی، این پیام را بصورت غیر مستقیم به امریکائی ها داد "ایران آخرین سوراخ کمربند دور روسیه است".

از ۵ اسفند ۱۳۹۹، مطابق این قانون و به علت لغو نشدن تحریم‌های ایران و اجرا نشدن مفاد برجام، ایران تعهد به پروتکل الحاقی را متوقف کرد و اجازه نظارت‌های فراپادمانی به بازرسان آژانس انرژی اتمی داده نشد.

(اغلب پیش می آید، که برخی اخبار در ارتباط با یکدیگر اهمیت ویژه می یابند، اما به این شرط که همه اخبار با دقت خوانده شوند که شرط این دقت، ابتدا فاصله گیری از رویاپروری و شعار پرستی است که رسانه های داخلی و تلویزیون های سه قلوی


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۷ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: