ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۸ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۸ خرداد

ریشه های تنش آفرینی

میان ایران وطالبان چیست؟

 
 
 

 

پشت توطئه آب هیرمند که در روزهای اخیر تلاش بسیاری از سوی امریکا و اسرائیل شد تا آن را تبدیل به جنگ ایران و طالبان کنند، واقعیاتی قرار دارد که با کمال تاسف در بحث های مربوط به این تنش سیاسی- نظامی به آن پرداخته نمی شود تا مردم بدانند ریشه ماجرا چیست؟

از نگاه ما، ریشه ماجرا باز میگردد به کریدور شمال- جنوب و جاده ابریشم از یکسو و موقعیت ایران در این کریدور و جاده. از اینجا به بعد است که همه دولت هائی که بر سر کریدور با ایران رقابت دارند و همه قدرت های غربی و بویژه امریکا می خواهند جلوی این طرح و این موقعیت ایران را بگیرند. طبیعی است که در راس این مخالفت، رقابت توام با دشمنی با روسیه و چین از سوی غرب و امریکا قرار دارد. امروز هم که ماجرای آب هیرمند حل شود و کار به مصالحه ختم شود، فردا سوژه دیگری با همان هدفی که گفته شد در سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط ایران شکل خواهد گرفت.

بحران آب در سیستان وبلوچستان را میتوان و باید با طرح ملی حل کرد. چنان که اتحاد شوروی بحران آب را در ترکمنستان وازبکستان حل کرد. اشاره ما به کانال "قره قوم" است که ترکمنستان مصمم به گسترش آنست. ایران می خواهد خراسان جنوبی را به "قره قوم" وصل کند و اکنون باید پرسید که چرا در ادامه این طرح سیستان را قره قوم وصل نمی کنید؟

اما در چارچوب "اورآسیا" و کریدور شمال- جنوب چه موقعیتی قرار است ایران پیدا کند که از هر طرف رقبا و دشمنان ایران علیه آن توطئه می کنند؟

ولی کالجی، عضو شورای علمی موسسه مطالعات ایران و اوراسیا در باشگاه والدای- فدراسیون روسیه - میگوید:

سه مسیر اصلی کریدور شمال- جنوب (INSTC) شامل مسیر غربی (روسیه- آذربایجان- ایران-هند)، مسیر میانی یا ترانس خزر (روسیه- ایران- هند) و مسیر شرقی (روسیه- آسیای مرکزی- ایران- هند) است. در مسیر شرقی کریدور شمال- جنوب، بندر چابهار در جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تنها بندر ایرانی است که دسترسی مستقیم به اقیانوس هند دارد. همچنین با تلاش‌های موفق هند پروژه ترانزیت چابهار از تحریم‌های یکجانبه آمریکا مستثنی شده است و فضای تنفس و حیاتی برای ایران و همچنین روسیه بعنوان دو کشور تحت تحریم امریکا و اروپا فراهم ساخته است. با این وجود، ایران از عملکرد هند در اجرای تعهدات خود در توسعه بندر چابهار و همچنین مسیر راه آهن چابهار - زاهدان ناراضی است و از این رو، علاقمند به سرمایه گذاری شرکت‌های روسی و چینی در توسعه هر دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار (CFZ) است.»

حال باید پرسید که چرا ایران مبتکر نشستی با شرکت پاکستان، هند، روسیه، چین و طالبان نمی شود تا هم هند با توجه به اعتبار و ارتباط ایران با پاکستان و افغانستان متعهدتر از گذشته عمل کند و هم طالبان صلاح و مصلحت خود را  در دنباله روی از توطئه های امریکا و انگلیس و ماجرا آفرینی بر سر هیرمند دنبال نکند؟

عکس: بندر چابهار


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: