ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات

انتخابات مجلس آینده

حزبی برگزار خواهد شد!

 
 
 

 

 

آنگونه که یکی از نمایندگان تهران در مجلس، در روزنامه اعتماد نوشته، قرار است انتخابات مجلس آینده بصورت حزبی که نام آن را "انتخابات تناسبی" گذاشته اند در گام اول در تهران انجام شود و سپس این طرح در سراسر ایران به اجرا گذاشته شود. انتخابات مجلس در پایان سال جاری انجام میشود. میرهادی درباره این طرح گفته است:

«تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران گامی مهم و پیشرو در الگوی برگزاری انتخابات مجلس است چرا که بستر را برای رقابت احزاب، طیف‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و صنفی با هر میزان اثرگذاری و مقبولیت اجتماعی با یکدیگر فراهم کرده و منجر به افزایش مشارکت انتخاباتی می‌شود.بر اساس الگوی انتخابات تناسبی در نهایت درصد آرای نامزدها و در گام بعدی فهرست‌ها ضامن ورود و تصاحب کرسی‌های مجلس از سوی افراد و فهرست‌هاست.

به عنوان مثال ممکن است یک فهرست انتخاباتی فقط ۲۰ درصد کل آرای مأخوذه را به دست آورده باشد از آنجا که بر اساس این میزان آرا هر ۳۰ نامزد آن فهرست نمی‌توانند صاحب کرسی در مجلس باشند، به میزان سهم ۲۰ درصدی این فهرست کرسی نمایندگی به آن اختصاص می‌یابد و افرادی از این فهرست صاحب کرسی در مجلس می‌شوند که رای بیشتری به سبد آنها ریخته شده باشد.  

در الگوی نظام انتخاباتی اکثریتی، اغلب گروه‌ها و احزاب بزرگ آن‌ هم به صورت ائتلافی و جبهه‌ای می‌توانند شانس پیروزی در انتخابات را به دست آورند. برای گروه‌های کوچک و تشکل‌های تخصصی و صنفی نیز موقعیت در چارچوب قانون و بر حسب اثرگذاری و حمایت اجتماعی فراهم خواهد شد .

مصوبه انتخابات مانع نامزدی افراد مستقل نیست. بر اساس روش تناسبی در کنار شمارش آرای فهرست‌ها و تعیین سهم آنها از کرسی‌ها، درصد رای نامزد های مستقل در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز شمارش می‌شود و نامزدهایی که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند، بر اساس ترتیب آرا وارد مجلس می شوند.»

(انتخابات حزبی با هدف آمدن مردم به پای صندوق های رای قرار است انجام شود اما این طرح دارای اشکالاتی است که در عنوان اول پیک نت امروز به آن پرداخته شده است.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۱ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: