ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگاهی به حل این بحران در ترکمنستان و ازبکستان

آیا رود "هیرمند" یگانه امکان

نجات سیستان و بلوچستان از بی آبی است؟

 
 
 

 

 

آیا آب رود هیرمند، یگانه امکان رساندن آب به سیستان و بلوچستان ایران است؟ نگاه کنیم به تجربه دیگر کشورها برای جبران کمبود آب در مناطق خشک. از جمله در دوران حکومت سوسیالیستی شورائی در اتحاد شوروی:

مساحت جمهوری ترکمنستان ۴۸۸۱۰۰ کیلومتر مربع  است که ۸۰ درصد آن صحرای خشک و بی آب و علف است.

در سال ۱۹۴۸ یک زلزله قوی در عشق آباد رخ داد که تقریباً همه جا را با خاک یکسان کرد و ۱۱۰ هزار قربانی گرفت. جمعیت ترکمنستان در آن سال تقریباً ۱ میلیون نفر بود و شرایط زندگی مردم در وضعیت تلخ و سختی قرار داشت.

در سال ۱۹۵۴ دولت اتحاد شوروی تصمیم به یک اقدام بزرگ برای تحولی ژرف در زندگی مردم ترکمنستان و ازبکستان گرفت و آن ایجاد و احداث یک کانال بزرگ آبی از رودخانه بزرگ "آمو دریا" به صحرای خشک آسیای میانه به طول ۱۳۷۵ کیلومتر بود.

رودخانه بزرگ امو دریا با تغییر جهت به سوی صحرای خشک، هزاران هزار هکتار زمین های کشاورزی را پدید آورد و شهرهای کوچک را بزرگ و بزرگ تر ساخت. محصولات کشاورزی ترکمنستان به تمام جمهوری های شوروی صادر شد و حتی به کشورهای همسایه نیز فرستاده می‌شد .

برای ما ایرانی ها ، خربزه "چارجو" از معروف ترین محصولات ترکمنستان است که سالانه صدها تن صادر می‌شد. دامپروری و دامداری در ترکمنستان گسترش بی سابقه ای یافت و جزو صادرات مهم شد.

پرورش کرم ابریشم در یک مقیاس گسترده سبب شد تا کارخانه بزرگی برای پارچه ابریشم در ترکمنستان بوجود آید با ۵ هزار کارگر و مهندس متخصص. گندم و جو و دیگر غلات ترکمنستان  به دیگر جمهوری های شوروی صادر شد.

با طرح کانال "آمو دریا" ترکمنستان دارای مرغوب ترین پنبه جهان شد و این محصول به ۱۶ کشور جهان از جمله چین و امریکا و انگلیس صادر ‌شد و رکورد سالیانه ۱.۵ میلیون تن بدست آمد.

مشابه همین طرح در جمهوری ازبکستان اجراء شد و انشعاب های بزرگ از رودخانه "سیر دریا" به شهرها و روستاها و زمین های خشک این جمهوری رسید و موجب رونق کشاورزی در آن شد.

این تجربه موفق سبب شد تا در جمهوری مغولستان نیز شعبات بزرگ و بیشماری از دریاچه بایکال به دیگر نقاط جاری شود و کشاورزی و دامداری را وسعت بگیرد.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی، نحوه نگهداری و مرمت و مهندسی این آبراهای وسیع دچار بحران گشت و همه چیز به سمت بدتر و سخت تر شدن رفت.

برای مثال، عدم لایروبی رودخانه ها و رفع موانع طبیعی که جلوی پیشرفت آب را میگرفت سبب شد تا این پروژه لطمه سنگینی بخورد، تا به جایی که در سال ۲۰۰۷ دبیرکل سازمان ملل بانگ برآورد که ایجاد کانال قره قوم یک فاجعه زیست محیطی شده است!

پس از فروپاشی اتحاد شوروی و نابودی دستاوردهای بزرگ آن تبلیغات آغشته به دروغ آغاز شد. از جمله در باره کانال قره قوم با این تبلیغ که طرح قره قوم باعث نابودی دریاچه آب شیرین آسیای میانه و  دریاچه ارال شد. این تبلیغاتی در حالی آغاز شد که دریاچه ارال از چندین و چند دریاچه بزرگ تشکیل شده است و تنها یکی از دریاچه ها خشک و کم آب شد که علت آن ایجاد یک سد غیر لازم بر روی دریاچه شمالی ارال توسط بانک جهانی بود که موجب شد از انتقال و رسیدن آب به قسمت های دیگر جلوگیری شود و این نارسایی مشکلات بزرگ زیستی فراهم می آورند.

به واقع امروز می‌توان دریافت که در پی فروپاشی شوروی چگونه دستاورد های آن مورد تخریب قرار گرفتند. بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان ملل در یک ارکستر هماهنگ پروژه های خرابکاری را با تمام توان در سالهای پس از فروپاشی اتحاد شوروی اجراء کردند.  صفحات اینترنتی پر شد از جعلیات پیرامون دستآوردهای اتحاد شوروی.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۱ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: