ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آغاز تفسیر انتخابات ترکیه در غرب

اردوغان پیروز میدان

استقلال طلبی ترک ها شد

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 
 
 

 

 

رسانه های اروپائی، با احتیاط بسیار اظهار نظرهای خود را در باره نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و پیروزی اردوغان در این انتخابات را آغاز کرده اند. این رسانه ها به پیروی از رسانه ها و سیاست های امریکا و رهبران اروپا، مایل به پیروزی اردوغان نبودند و از رقیب او حمایت مستقیم و غیر مستقیم می کردند.

روزنامه اومانیته، در نخستین تفسیر خود از این انتخابات نوشت:

 

ترک ها اردوغان را بر سر قدرت حفظ کردند اما درعین حال اکثریت منتظر تغییرات اقتصادی هستند. آنها با سیاست خارجی اردوغان مخالف نیستند و معتقدند که این سیاست در چارچوب حفظ استقلال ترکیه باید ادامه یابد.

کمال قلیچداراوغلو آشکارا نتوانست اکثریت مردم را پشتیبان خود کند. قدرت بیش از حد ریاست جمهوری و زلزله هولناک فوریه که حداقل 50 هزار کشته و 3 میلیون آواره داشت نتوانست تاثیر قاطعی علیه اردوغان داشته باشد.

اکنون اردوغان می داند که موقعیت او مانند انتخابات ریاست جمهوری 2013 و 2018 نیست . نارضایتی عمیق بر کشور حاکم است. حزب عدالت و توسعه او تنها در ائتلاف با حزب ملی گرای (MHP) می تواند پارلمان را کنترل می کند.

 "اکرم امام اوغلو"، شهردار استانبول، قول داد: «از این پس، به مبارزه برای به دست آوردن همه قلب ها ادامه خواهیم داد».

صلاح الدین دمیرتاش که او را سخنگوی کردهای ترکیه می شناسند در توییتی نوشت: مبارزه ادامه دارد.

یکی از دلایل موفقیت اردوغان در انتخابات سیاست بین المللی او بود. اردوغان از نگاه مردم به درستی یا نادرست کسی است که عظمت ترکیه را احیاء کرده و می‌تواند میان ایالات متحده، روسیه، چین یا اتحادیه اروپا مانور کند و ترکیه را دارای موقعیتی برابر نشان دهد. گواه آن توافقنامه غلات بین روسیه و اوکراین است. 

اردوغان مرد باهوشی است. او صدای خود را علیه واشنگتن بلند می کند، اما عضو ناتو باقی می ماند و در عین حال مانع دسترسی سوئد به ناتو می شود، موشک های ضد موشکی روسی، اس-400 را می خرد که باعث ناراحتی امریکا شده، اما همچنان آنها را فعال نمی کند. او از پناهندگان سوری برای اعمال فشار بر اروپایی ها استفاده می کند، در حالی که آماده انتقال آنها به مناطق شمالی سوریه برای مبارزه بهتر با کردهای خودمختار طلب است. سرانجام با استفاده از قرار گرفتن پ ک ک در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا، در عراق علیه کردهای عراق مداخله نظامی می کند. او سیاستمداری چند چهره است.

غرب از قلیچداراوغلو حمایت کرد، به این امید که شریکی برای خود در ترکیه داشته باشند. شریکی که  احتمالاً به مسکو، دمشق و تهران پشت خواهد کرد. 

. Les Turcs reconduisent Erdogan mais n’oublient pas leur colère | L'Humanité (humanite.fr)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۱ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: