ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۰ خرداد

تغییرات مثبت در ج. اسلامی

بدون تشکیلات، پایدار نیست!

 
 
 

 

 

زمزمه های برخی تحولات در جمهوری اسلامی شنیده می شود، هم در مجلس، هم در قوه قضائیه، هم در دولت و همچنین در برنامه های سیمای جمهوری اسلامی. این زمزمه ها که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، شاید در پشت صحنه همآهنگ شده باشد، اما هیچ نمود علنی و سازمانی از آن نه اعلام شده و نه دیده می شود. از جمله درباره حجاب که همچنان بحث و جدل بین مجلس و دولت و امام جمعه ها و روحانیون محروم از نماز جماعت های جمعه جریان دارد و نتیجه آن معلوم نیست. شواهد نشان میدهد که قوه قضائیه دستور راه آمدن با مخالفان حجاب اجباری را دریافت کرده اما باید چنان رفتار کند که واکنش هائی نداشته باشد. در سیمای جمهوری اسلامی برخی مصاحبه ها و مناطره هائی اخیرا انجام شده که سابقه نداشته و باید امیدوار بود که نه تنها ادامه یابد بلکه گسترش نیز بیابد.

درباره انتخابات هم طرح هائی مطرح است. از جمله این که انتخابات فعلا در تهران حزبی برگزار شود. چیزی شبیه دیگر کشورهائی که احزاب در آنها فعالیت قانونی و علنی دارند. اما اشکال بزرگ این طرح آنست که احزاب کنونی در جمهوری اسلامی بیشتر محفل همفکرانی است که در گذشته در حکومت فعال بوده اند، نه حزب سیاسی جدی با برنامه منسجم و عامه فهم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که تا چنین نشود، انتخابات حزبی هم برای پای صندوق رای آمدن مردم چاره ساز نیست. از سوی دیگر، نه تنها مردم باید تشویق به فعالیت حزبی شوند، بلکه باید از هزینه امنیتی فعالیت حزبی هم نترسند که اگر چنین شود، آنگاه بجای اعتراضات و تظاهرات خیابانی، طرح خواسته های مردم از طریق احزاب مطرح و دنبال می شود. در کنار فعالیت حزبی، باید فعالیت سندیکاها و نهادهای مدنی نیز تشویق شود نه آن که مردم از عواقب این نوع فعالیت ها ترسیده و با آنها فاصله بگیرند. همین است که در ابتدا اشاره کردیم که آن تغییراتی که زمزمه می شود، تا منسجم، سازمانی، رسمی و قانونی نشود، به ادامه آنها اعتباری نیست!

همین زمزمه و ضعف در مصاحبه آغاز این هفته رئیس مجلس (قالیباف) با سیمای جمهوری اسلامی،  پس از پشت سر گذاشته شدن انتخابات هیات رئیسه مشهود است. رئیس مجلس به نکات مثبتی در زمینه مقابله با بحران معیشتی مردم اشاره می کند، اما این نکات نیز تا منسجم و قانونی نشده، مردم آن را عمدتا نظر شخصی افرادی میدانند که فردا ممکن است در جنگ قدرت، حذف شود و باز آب همان شود و کاسه همان کاسه قدیمی!

قالیباف در مصاحبه خود گفت:

«در شرایط کنونی کالابرگ یا یارانه نقدی مشکلی را حل نمی‌کند. باید افزایش قیمتِ سالانۀ ۲۵ قلم کالای اساسی با افزایش حقوق هماهنگ شود. البته ما کالابرگ را برای دومین بار در بودجه ۱۴۰۲ آورده‌ایم. دولت گفته آمادگی کامل دارد که کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند. مردم اختیار دارند یارانه نقدی را انتخاب کنند یا کالابرگ الکترونیکی را. دولت در برنامه هفتم توسعه روی ۲۵ قلم کالا متمرکز خواهد شد.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۱ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: