ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۲ خرداد

دولت رئیسی و بیت رهبری

با هم و یا روبروی هم؟

 
 
 

 

 

جنبش اعتراضی ماههای پایانی سال گذشته، پدیده های نوینی را در میان ایرانیان داخل و خارج از کشور بوجود آورده است که نقش تلویزیون های سه قلوی لندن در آن بسیار اساسی است. این پدیده، توقعی است که در اذهان بوجود آمده است. همه فقط بدنبال اخباری هستند که انتظار آن را دارند و نه خواندن اخباری که مطابق میل و آرزوی آنها نیست اما واقعیاتی اند که در ایران روی میدهند و اگر از آن بی خبر بمانیم، غرق در دنیای خود چنان باقی می مانیم که حاصل آن جز نا امیدی و بیرون افتاده از دایره رویدادها نیست. سرنگونی قریب الوقوع جمهوری اسلامی در ماههای پایانی سال گذشته چاشنی اصلی گلوله های توپخانه تبلیغاتی رسانه های غرب و سه تلویزیون لندنی و همچنین رادیوهای فارسی زبان در امریکا و فرانسه، آلمان و جمهوری چک شد. از جمله اثرات باقی مانده از گلوله باران آن توپخانه همین آرزو را جانشین واقعیت کردنی است که شاهدیم. یعنی گشتن بدنبال اخبار سرنگونی و پیدا کردن خبری در این ارتباط و غافل ماندن از فراز و فرودهائی که جامعه و حکومت طی می کنند. فراز و فرودهائی که اگر لحظه به لحظه اخبار همه آنها را دنبال نکنیم، پس از مدتی به بیگانه ای تبدیل خواهیم شد که مدعی سیاست ورزی است اما نه نبض جامعه را در دست دارد و نه نبض حکومت را. غرق در بگومگوهائی که از جنبش اعتراضی ماههای پایانی سال گذشته در خارج از کشور و حتی تا حدودی در داخل کشور باقی مانده است.

پیک نت درتمام این دوران، سعی کرد تسلیم فضاسازی های کاذب نشود و خود را در چارچوب اخبار براندازی محبوس نکند. برای ادامه این سیاست، فشار سنگینی را تحمل کردیم، همچنان که در تفسیر جنگ اوکراین و شکستن سد سانسور اخبار آن فشارهای سنگینی را تحمل کردیم و با صراحت می گوئیم که ممکن است در آینده چوب این سد شکنی را خورده و برای ادامه کار؛ گرفتار محدودیت های جدی بشویم.

بازگردیم به اخبار ایران، بویژه آن اخباری که مربوط به سخنان و نظرات رهبری جمهوری اسلامی است که تمایل چندانی نسبت به خواندن و اطلاع یافتن از آن وجود ندارد، درحالیکه اتفاقا آن سخنان و نظرات است که فعلا بر جامعه و بر ایران حاکم است و نه آرزوهای این و آن. اگر از این نظرات و سخنان غافل بمانیم و حتی آنها را به نقد و بررسی نکشیم، عملا از کاروان رویدادهای عقب می مانیم.

از جمله، درباره نظرات تازه ای که وی در ارتباط با مذاکرات وتلاش های اخیر دولت در مورد فعالیت های اتمی ایران آغاز کرده و قول هائی هم از امریکا برای رفع برخی تحریم ها و بلوکه شدن پولهای ایران گرفته است!

ما نمیدانیم که دولت کنونی در این ارتباط تا چه حد با رهبر جمهوری اسلامی همآهنگ است و تا چه حد اجازه استقلال عمل گرفته است، اما اشاراتی که در سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد، نشان از همسوئی کامل با آنچه که دولت در ارتباط با فعالیت های اتمی و تماس و مذاکره با طرف امریکائی انجام میدهد ندارد.

به این نکات از سخنان روز گذشته علی خامنه ای با فعالان صنعت هسته ای ایران توجه کنید:

«توصیه موکد من اینست که ارتباط با آژانس را حفظ کنید اما در چارچوب مقررات پادمانی.  توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد. چالش ۲۰ ساله هسته‌ای نشان داد که به وعده‌ها نباید اعتماد کرد. وعده‌های بسیاری از طرف دولت‌های طرف مذاکره و آژانس داده شد اما به آنها عمل نشد.  ما از اعتمادهای بی جا خیلی ضربه خوردیم.»

ما این سخنان را، حتی اگر یک مانور سیاسی هم تلقی شود، همسو با تماس ها و مذاکرات اخیر دولت ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه دولت او "عبداللهیان" نمی بینیم و آن را مغایر سیاست نگاه به شرق ارزیابی می کنیم، مگر آن که مانوری کوتاه مدت برای بازپس گیری پولهای بلوکه شده و عبور از بحران اقتصادی باشد که دولت تصور می کند نه با کندن دندان دلار، بلکه با تن دادن به برخی عقب نشینی های اتمی و بدست آوردن چند ده میلیارد دلار حل می شود!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۲ ژوئن ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: