ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مقاله مشاور سابق وزارت دفاع امریکا

"دلار" در باتلاق

بی اعتمادی جهانی فرو می رود

 
 
 

 

 

دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به دلیل تشدید بحران اوکراین و تبدیل آن به یک جنگ نیابتی تمام عیار بین ناتو و روسیه، ضربه های زیادی را متحمل شده است. بدهی های سرسام آور ایالات متحده، تلاش دیگر کشورها برای افزایش تجارت با ارزهای محلی و بحث در مورد ارزهای جدید، گمانه زنی ها را در مورد پایان یافتن دوران درخشان دلار افزایش داده است.

این بخشی از مقاله «جیمز ریکاردز» مشاور سابق سیا و وزارت دفاع امریکا در یک رسانه خبری امریکا بنام (DailyReckoning) است. او اضافه می کند:

تلاش بریکس برای تقویت تجارت و معرفی ارز جدید که می تواند به عنوان جایگزینی برای دلار باشد، در کمتر از سه ماه آینده روند نابودی هژمونی دلار را آغاز می کند.

در ۲۲ آگوست، یعنی حدود دو ماه و نیم دیگر مهم ترین تحول در امور مالی بین المللی رونمایی خواهد شد. این شامل عرضه یک ارز بزرگ جدید می شود که می‌تواند نقش دلار در پرداخت‌های جهانی را تضعیف کند و در نهایت تنها در یک دوره چند ساله جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی پرداخت و ارز ذخیره جهانی شود. اعلام ارز جدید که توسط کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) مورد بحث قرار دارد بر تجارت جهانی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تاثیر چشمگیر خواهد گذاشت و باعث ایجاد موج شوک ژئوپلیتیکی عمیق و بی سابقه ای خواهد شد. قدرت اقتصادی بریکس در حال حاضر هم بیشتر از اقتصادهای صنعتی گروه هفت غربی است. بویژه که قرار است ۱۰ عضویت جدید هم به آن بپیوندند، از جمله آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران و عربستان سعودی. باید توجه داشت که عربستان یکی از استوانه های کلیدی سیستم دلار نفتی است که ثبات وضعیت ذخیره جهانی دلار را تضمین می‌کند.

درصورت عضویت عربستان سعودی در بریکس، عملا  دو قدرت نفتی جهان، یعنی روسیه و عربستان زیر چتر بریکس قرار می گیرند.

اعضای کنون بریکس ۳۰ درصد از مساحت جهان و منابع طبیعی مرتبط، ۵۰ درصد از تولید جهانی گندم و برنج و ۱۵ درصد از ذخایر طلای جهان را در اختیار دارند. بریکس همچنین ۴۰ درصد از جمعیت جهان را دارد . با هر معیاری – جمعیت، وسعت سرزمین، تولید انرژی، تولید ناخالص داخلی، تولید غذا و سلاح‌های هسته‌ای – بریکس تنها یک جامعه چندجانبه نیست بلکه جایگزینی قابل‌اعتماد و مهم علیه هژمونی غرب است که وقتی ارز جدید خود را هم راه اندازی کند، بطور قطع شانس موفقیت آن به شدت افزایش می یابد.

تلاش کشورهای بریکس برای فرار از هژمونی دلار، در کل با سیاست استبدادی واشنگتن برای استفاده از دلار به عنوان سلاح در تحریم ها مرتبط است.

بارها به مقامات ایالات متحده ،وزارت خزانه‌داری، پنتاگون و جامعه اطلاعاتی هشدار داده ام که استفاده بیش از حد از تحریم‌های دلاری، مخالفان ما را به کنار گذاشتن دلار برای جلوگیری از تأثیر تحریم‌ها سوق می‌دهد. تحریم‌ها هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی را به آمریکا تحمیل می کنند که در نهایت موجب نابودی اعتماد به دلار می شود. اما این هشدارها عمدتاً نادیده گرفته شد. تحریم‌هایی که غرب علیه مسکو در سال گذشته در بحبوحه بحران اوکراین تحمیل کرد، آخرین اقدام برای شکستن کمر دلار بود که باعث شد بسیاری از کشورهای دیگر هم متوجه شوند که اگر در برخی موضوعات با ایالات متحده مخالفت کنند، همان سرنوشت مسکو در انتظار آن ها خواهد بود و در نتیجه فشار برای خروج کامل از سیستم دلاری سرعت گرفت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: