ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۹ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۹ خرداد

کشف معدن لیتیوم در همدان

جنجال مذاکرات اتمی

بزودی به حاشیه می رود!

 
 
 

 

 

روزنامه "رای الیوم" چاپ انگلستان یادداشتی از مفسر سرشناس جهان عرب بنام "عبدالباری عطوان" منتشر کرد که وی در آن نوشت:

ایران یک معدن لیتیوم حاوی ۶.۸ میلیون تن لیتیوم خام کشف کرده که دومین معدن بزرگ جهان بعد از شیلی است. این معدن در غرب شهر همدان قرار دارد. با کشف این معدن ایران به بازیگر اصلی در مهم‌ترین صنایع جهانی در آینده تبدیل خواهد شد.

لیتیوم در صنایع خودروهای برقی، باطری ها، دستگاه کامپیوتر، تلفن‌های همراه و پنل‌های خورشیدی تولید کننده انرژی استفاده می‌شود.

اگر اتحادیه اروپا و سایر مناطق جهان تولید و استفاده از خودروها با موتور نفتی را از سال ۲۰۳۵ به بعد ممنوع اعلام کنند و به خودروهای برقی و انرژی پاک روی بیاورند، همه در خاورمیانه، شمال و جنوب تلاش خواهند کرد دوستی ایران را جلب کنند.

من بعید نمی‌دانم که ایران در آینده نزدیک سازمانی از کشورهای تولیدکننده لیتیوم را مانند اوپک تأسیس کند تا کنترل تولید را در دست داشته باشد.

عطوان در ادامه می نویسد:

 توافق هسته‌ای با ایران دیگر اولویتی برای آمریکا ندارد. بویژه پس از این ‌که ایران در صنایع نظامی پیشرفت چشمگیری کرده و در زمینه موشک‌های مافوق صوت و پهپادهایی که توانایی‌های بالای خود را در جنگ اوکراین به اثبات رسانده‌اند و توازن قدرت را به نفع متحد روس تغییر دادند. ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ سیاسی، نظامی و اقتصادی است و کشف معدن لیتیوم جایگاه این کشور را در جهان و روابطش با محور جدید چین - روسیه و سازمان بریکس را تقویت خواهد کرد.

"رای الیوم" ادامه میدهد: یک کارشناس اسرائیلی جغرافیای سیاسیی بنام "عنات هوخبرع" در اظهارنظری که روزنامه «معاریو» چاپ اسرائیل منتشر کرد گفت: ذخایر لیتیومی که ایران رسما اکتشاف آن را اعلام کرده می‌تواند به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر شود و جایگاه ژئوپلیتیکی و اقتصادی بی سابقه‌ای را به ایران بدهد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: