ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۰ خرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۳۰ خرداد

قدرت رسانه ای

مافیاهای اقتصادی در ایران

 
 
 

 
 

 

ما می توانیم مخالف جمهوری اسلامی و مخالف رهبر آن باشیم، اما حق نداریم مخالف آگاهی خود از آنچه در ایران می گذرد و ماندن در بی خبری باشیم. همه تلاش ما برای تحلیل رویدادهای ایران برخاسته از مخالفت با بی خبری و شتابزدگی ناشی از احساسات؛ نفرت، بیزاری و حتی کینه نسبت به حکومت است و در چارچوب همین تلاش، پیوسته به خوانندگان خود توصیه کرده ایم که رویدادهای ایران را دقیق دنبال کنید تا آگاهانه نسبت به آنها اظهار نظر کنید.

نمونه های پر شماری از این تلاش را میتوانیم ارائه کنیم، اما به دو نمونه روزهای اخیر بسنده می کنیم. ماجرای قاب عکس بزرگ قاسم سلیمانی پشت سر وزیر خارجه عربستان در جریان کنفرانس خبری وی در وزارت خارجه ایران که در همین شماره پیک نت نیز بار دیگر آن را از زاویه مخالفت های بیرون از ایران با مناسبات ایران و عربستان  می خوایند.

نمونه دوم که ما یقین داریم، بدلیل پیچیدگی ابعاد آن، هنوز هضم سیاسی آنچه ما می گوئیم درک نمی شود، نقش اتاق بازرگانی و مافیاهای اقتصادی در جمهوری اسلامی و تسلط این دو بر رسانه های ایران است. این نقش چنان وسیع و پیچیده است که راه یابی به عمق آن دشوارتر از حد تصور است. ما این نقش را نوعی مدرن از شبکه جنگ روانی "بدامن" در سال منجر به کودتای ۲۸ مرداد میدانیم که هدایت آن با عوامل انگلیس بود. شناخته شده ترین جاسوس و عامل انگلیس در ایران آن دوران "شاپور. جی ریپرتر" بود که بنام خبرنگار در ایران بود اما عمیق ترین رابطه را با دربار و شخص شاه داشت و در واقع رابط ویژه شاه با انگلستان بود. کافی است به یکی از عکس های مصدق در دادگاه نظامی پس از کودتای ۲۸ مرداد دقیق شوید تا شاپورجی ریپوتر که نام مستعار وی بود را کاغذ بدست و باصطلاح در حال نوشتن گزارش در پشت مصدق ببینید!

باز گردیم به امروز.

در شماره یکشنبه همین هفته پیک نت، خلاصه ای از گزارش تبلیغاتی خبرگزاری ایسنا درباره شبکه باصطلاح خبری "خبر فوری" را منتشر کردیم و توصیه کردیم متن کامل این گزارش را بخوانید تا با گوشه ای از سلطه مافیاهای اقتصادی بر رسانه های ایران آشنا شوید. در همین گزارش، این نظر خود را برای چندین بار مطرح کردیم که حدس زده می شود، بخش مهمی از بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال پس از عبور از چند فیتلری که گردانندگان این تلویزیون روحشان هم از آن خبر ندارد، توسط همین مافیای داخل کشور، اما از خارج کشور تامین می شود و این اصطلاح تلویزیون سعودی بیشتر پوشش این ارتباط است. ما منکر ارتباط سیاسی و مالی عربستان با این تلویزیون نیستیم، همچنان که بودجه نشریه "ایندیپندنت فارسی" را تامین می کند، اما اعتقاد داریم بخش از بودجه و حتی سیاست های آن تلویزیون از داخل ایران تامین و تعیین می شود. طبیعی است که از ایران پولی به حساب آن تلویزیون ریخته نمی شود، بلکه همه این امور از راههای پیچید و پس از عبور از فیلترهای گوناگون در خارج کشور انجام می شود.

پس از انتشار گزارش شبکه "خبر فوری"، یکی از خوانندگان هوشیار پیک نت چند عکس در تائید همین نظر ما که در بالا خواندید را برای ما فرستاده است که منتشر می کنیم. هر زمان که با انتشار خبر و یا عکسی با اعتراض حکومتی روبرو می شود فوراً مدعی می شود که هک شده و تقصیر ندارد! از جمله همین خبر ملاقات فرزند حاج احمد خمینی با علی خامنه‌ای که بسیار زیرکانه  و بصورت "خبر فوری" زیر آن نوشته همه چیز زیر سر رهبر جمهوری اسلامی است. البته از قول مردم!

اعلام قیمت ارز و بازی با قیمت بالا نیز از وظائف "خبر فوری" است، تیره سازی روابط طالبان با ایران بر سر آب هیرمند که برای مدتی تبدیل به یک جنجال بزرگ شد نیز از شاهکارهای "خبرفوری" است. با یک تا یک و نیم خط خبری دیگر رسانه ها را هوشیار می کند که  بدانند دنبال چه خبری را باید بروند. وقتی از سلطه مافیاهای اقتصادی بر ایران صحبت می کنیم، غفلت است اگر ندانیم قدرت این مافیاها در ایران چه می کند! در همان گزارش ایسنا از شبکه "خبر فوری" که ما لینک آن را در ادامه این عنوان اول نیز یکبار دیگر منتشر می کنیم، شما می خوانید که چه هولدینگ های عظیمی زیر مجموعه "خبر فوری" اند!

لینک پیک نت یکشنبه:

https://www.pyknet.net/1402/10khordad/29/page/khabar.htm

لینک گزارش خبرگزاری ایسنا

https://www.isna.ir/news/1401032819589/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: