ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دیدار دانشجویان عدالتخواه با رهبر ج. اسلامی

کار از نصیحت گذشته

رهبر باید تصمیم به تغییرات بگیرد

 
 
 

 

 

دیدار دانشجویان عدالتخواه با رهبر جمهوری اسلامی، دیداری بود با دو تریبون. از یک تریبون بیانیه این دانشجویان توسط دبیر انجمن قرائت شد و تریبون بعدی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی بود که نه پاسخ به آن بیانیه بلکه بیان نظرات خود وی درباره مشکلاتی بود که در بیانیه طرح شده بود. یگانه جمله قابل توجهی که از سوی رهبر جمهوری اسلامی طرح شد، تاکید بر ضرورت توجه به اوضاع در حال تغییرات بزرگ جهان بود. بقیه صحبت های او یا گریز از مشکلاتی بود که در بیانیه طرح شد و یا نصیحتی که دیگر گوش هیچکس در ایران به آن بدهکار نیست. رهبر جمهوری اسلامی پس از تائید و تاکید بر خصوصی سازی که بشدت در بیانیه دانشجویان عدالتخواه از آن و بویژه نتایج آن بشدت انتقاد شده بود گفت که خوب اجرا نشده است. درحالیکه در بیانیه دانشجویان روی اصل ۴۴ تغییر ماهیت نیافته و مندرج در قانون اساسی تاکید کرده بودند. یعنی اقتصاد سه بخشی تعاونی، دولتی و خصوصی. در بیانیه دانشجویان همچنین تاکید شده بود که ناامیدی مردم نتیجه تبلیغات رسانه ها نیست. از نتایج این نا امیدی در مشارکت پائین در انتخابات گذشته و همچنین آرای باطله ایست که از صندوق ها بیرون آمد.

در بیانیه همچنین، پس از اشاره به ناکار آمدی دولت و نقش شرکت های خصوصی شده در بازنگرداندن ارزهای ناشی از صادرات به کشور، اشاره به حجاب  تحمیلی شده و تاکید شد که در مسئله حجاب دستگاه‌های مسئول به دنبال تعامل با مردم نیستند و بدون توجه به افکار عمومی به برخورد انتظامی با افراد بدحجاب ادامه می‌دهند. یا مثلا در مورد اینترنت که با زندگی روزمره‌ مردم در ارتباط است، علی‌رغم مخالفت افکار عمومی، محدودیت‌های غیرضروری، ناگهانی و دائمی اعمال می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی دراین دیدار به این نکات پاسخ صریح نداد، اما در خطبه های نماز عید فطر مسئله حجاب را اینگونه پاسخ داد: «دشمن مایل است که مردم بخاطر عقاید و سلایق مختلف با هم دعوا کنند؛ در یک جامعه سلایق، عقاید و نگاه‌های مختلف به مسائل است. مانعی ندارد در کنار هم همه زندگی کنند، کار کنند، مهربانی کنند.»

هم دیدار با دانشجویان عدالتخواه که در پایان به تشنج و اعتراض به سخنان رهبر ختم شد - که البته سیمای جمهوری اسلامی آن را سانسور کرد- و هم در خطبه نماز عید فطر یکبار دیگر معلوم شد که نظام به لحظه تصمیم گیری قطعی رسیده و دیگر نصیحت و حرف های کلی نمی تواند مردم را قانع کند. نه در مسائل اجتماعی و مذهبی (مانند حجاب و دیگر محدودیت هائی که به زنان تحمیل شده و میشود و یا تقسیم مردم به خودی و غیر خودی و مکتبی و غیر مکتبی) و نه ادامه توجیه نا کار آمدی دولت و سیستم اقتصادی غارتگر حاکم. دانشجویان هیچ انتقادی نسبت به سیاست خارجی کنونی جمهوری اسلامی نداشتند و تمام انتقادهای آنها متوجه سیاست های داخلی بود و این مسئله یکبار دیگر نشان داد که سیاست های داخلی باید تغییر کند و با سیاست خارجی همآهنگ شود. این تغییر با نصیحت ممکن نیست، بلکه باید درتمام نهادهای حکومتی تجدید نظر و تجدید سازمان اساسی صورت بگیرد. درست مانند آنچه در روسیه جریان دارد. اتفاقا درس گیری از الگوی تغییرات در نظام اقتصادی اخیر روسیه، در این روزها توسط تشکل های مذهبی داخل کشور آغاز شده است. از جمله در سایت "تحریریه"، که ما توصیه می کنیم به خوانندگان خود که آن را از طریق پیوندهای پیک نت دنبال کنند.

دو صحنه از قرائت بیانیه دانشجویان عدالتخواه و لحظات پایانی این دیدار را ببینید و بشنوید!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۴ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: