ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۹ اردیبهشت

دلیل گشوده شدن درهای سیما به روی امثال "غنی نژاد"

قشون کشی مدافعان دلار

و هژمونی امریکا در ایران

سيامك زند

 
 
 
 
 

 

کافیست روزهایی را به یاد آوریم که امضاء قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین موضوع اصلی بحث در حاکمیت و رسانه ها بود.  یک بمباران کامل خبری علیه این ‌قرارداد جریان یافته بود. رسانه های ایران ناگهان یاد کشتن گنجشکهای چین در دوران مائو افتادند. ناگهان برای سریلانکا و همکاری چین با این کشور عقب مانده داستان‌سرایی کردند و آنرا دام چینی ها برای تملک سرزمینهای دیگر خواندند.  کسانی خود به آب و آتش زدند تا بلکه یک بند از آن قرارداد را متوجه بشوند تا به اسم خبر به ایالات متحده مخابره کنند. رسانه ها رقابت هند و چین در چابهار را بزرگ کردند و در مزیت دادن توسعه چابهار به هندیها آمارها ساختند. ناگهان صیادی کشتی های چینی در خلیج فارس به تیتر اول روزنامه داخل و خارج  ایران تبدیل شد. از حضور چین در افریقا قصه ها نوشتند. ناگهان برای پخش شایعه فروش جزیره کیش به چین صدها کلیپ روانه فضای مجازی شد. از مطرح نشدن این قرارداد در مجلس فریاد وا دمکراسی ها سردادند. از حشره خواری چینی ها نوشتند. منشا کرونا را در چین جستجو کردند. از بنجل بودن اجناس چینی دهها مقاله منتشر کردند. حتی قد کوتاه چینی ها و چشم تنگشان را مشکلات ژنتیکی چینی ها معرفی کردند. خلاصه اینکه از هیچ کوششی برای تخریب چین در اذهان مردم کوتاهی نکردند و تا حدودی هم موفق شدند.

وقتی متوجه شدند حاکمیت برای نزدیکی به چین مصمم است، از حربه همیشگی ایجاد تلاطم ارزی استفاده کردند.

قرارداد چین و ایران چنان مهم بود که حاکمیت از بیم همین جنجال ها و تهیه خوراک تبلیغاتی برای رسانه های غرب ترجیح داد این قرارداد را در خفا توسط فردی خارج از محدوده دولت به امضاء برساند. این قرارداد آغازگر تغییر قطب‌نمای اقتصادی ایران و منطقه شد.

حالا باید با مرور این گذشته، دنبال پاسخ برای این سئوال بود که چه خبر مهمی در راه است که با تمام قوا به میدان آمده‌ و یکی از فاجعه سازان اقتصادی ایران -موسی غنی‌نژاد- را به میدان فرستاده اند تا مردم را از مکانیسم ماشه بترساند. از عواقب نپیوستن به fatf بگوید. از منزوی شدن ایران در اقتصاد جهانی بگوید؟

افرادی مانند غنی نژاد مسئول وضعیت فعلی اقتصادی کشورند و تمام برنامه های اقتصاد در ۳۰ سال اخیر را او و امثال او به مردم تحمیل کردند و دستورات صندوق بین المللی پول برای کاهش ارزش پول ملی و خصوصی سازی و ایجاد تورم را مو به مو به اجراء گذاشتند و حالا در سیمای جمهوری اسلامی بجای نشستن بر صندلی متهم، بر کرسی قضاوت تکیه زده است.

ایران می‌رود تا قرارداد مهم و تاریخی دیگری را با روسیه اجرایی کند. همه وحشت آنها که موسی غنی نژاد را پیش انداخته اند از همین است.

ایران و روسیه پس از سفر ابراهیم رییسی به روسیه قراردادی‌ برای تجدید قرارداد ۲۰ ساله دو ‌کشور در چارچوبی نوین امضاء کردند. دو سال است که این قرارداد که بخش عمده آن همکاریهای نظامی دو کشور است در بخش‌های متعدد دو کشور در حال بررسی و تدوین است. بخشی از این قرارداد بنا به ضرورت زمانی بصورت بالقوه به اجراء درآمده؛ پهبادهای ایرانی در اختیار روسیه قرار گرفته و مدرن ترین جنگنده سوخوی روسی با چراغ خاموش در پایگاههای نظامی ایران فرود آمده اند. این قرارداد توسعه میدان های گازی، صنعت خودرو، ساخت کشتی، اجرای پروژه لجستیکی شمال - جنوب، همکاریهای بانکی و دهها مورد دیگر را در بر میگیرد.

مراحل تدوین این قرارداد بزرگ به پایان رسیده و هیئت بلند پایه روسی با همراهی الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه که از او بعنوان یک نابغه بانکی یاد می شود در چارچوب همین مراحل تدوین راهی ایران می شود. سفری که همزمان با ۲۵ مین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران انجام خواهد شد، از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت. قرار است در حاشیه نشست‌های دو جانبه میان مدیران ایرانی و روسی بعضی از اسناد به امضای طرفین برسد.

هیات‌های کارشناسی ایران و روسیه در قالب چهار کارگروه تجارت نفت، گاز، فرآورده و محصولات پتروشیمی، سرمایه‌گذاری و صادرات خدمات فنی و مهندسی، ساخت، تأمین و تعمیرات تجهیزات صنعت نفت و همکاری‌های فناورانه و دانش‌بنیان با یکدیگر مذاکره خواهند کرد. در حاشیه این رویداد بین‌المللی و به‌منظور آشنایی هیات‌های ایران و روسیه با قوانین یکدیگر، کارگاه‌های آشنایی با قوانین و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران و آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برگزار خواهد شد.

 روسیه با تغییر سفیر خود در ایران با جدیت بیشتر به اجراء درآمدن قراردادهای دو کشور را پیگیری کرده است و حتی در بخش همکاریهای فرهنگی دو کشور قدم های بزرگی برداشته شده است که می‌تواند پارادایم همکاریهای دو کشور را بطور بنیادین تغییر دهد.

بدیهی است که در این شرایط، ورشکستگان غربگرای اقتصادی که  از هیچ کوششی برای برهم زدن این معادلات مهم دریغ نداردند و نظرات اقتصادی ویرانگر 3 دهه گذشته خود را تیره و تار می بینند  همراه با ارتجاع داخلی وارد میدان شوند و درهای سیمای جمهوری اسلامی که جبهه پایداری مانند بختک روی آن افتاده به روی آنها باشد شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: