ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

انگلستان اوکراین را مجهز

به گلوله های اورانیومی کرد

راشا تودی- نعمت بوستانی

 
 
 

 

خبر گزاری پرس تی‌وی، گزارش داد بریتانیا در حال حاضر گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌ شده را برای ارتش اوکراین تامین می‌کند.

این خبر گزاری با استناد به بیانیه جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع بریتانیا، می نویسد: ارتش این کشور  ارسال گلوله های اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را آغاز کرده است.  او گفته است«ما هزاران گلوله برای تانک‌ های چلنجر 2 از جمله گلوله‌ های زرهپوش با اورانیوم ضعیف شده ارسال کردیم.«
پرس تی‌ وی، یاد آوری می‌ کند که قبلاً بریتانیا قول داده بود 14 تانک چلنجر 2 به اوکراین تحویل بدهد. به گفته معاون وزیر دفاع، مهمات تحویلی در حال حاضر تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین قرار دارند. وی خاطرنشان کرد که وزارت دفاع بریتانیا مواضعی را که نیروهای مسلح اوکراین از آنجا گلوله های اورانیوم ضعیف شده شلیک می کنند، نظارت نخواهد کرد. ضمن اینکه، بریتانیا تعهدی برای کمک به پاکسازی منطقه از مهمات اورانیوم ضعیف شده پس از پایان درگیری نخواهد داشت.

علاوه بر این، وزیر دفاع انگلستان تذکر داد که خطر آسیب به سلامت جانداران یا محیط زیست از طریق استفاده از پرتابه های گلوله های اورانیوم ضعیف شده ناچیز است، اما پرس تی وی، می نویسد،  مطالعات اخیر نشان داده که چنین پرتابه هایی در واقع می توانند باعث انواع بیماریها شوند. این نشریه یاد آور می شود که ایالات متحده در دو عملیات خود در عراق به طور فعال از پوسته های اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد: برخی از محققان معتقدند که این امر بر موج نقص نوزادان در عراق در سال های بعدی منجر شده است. به گفته متخصص داگ ویر، هنگامی که پرتابه اورانیوم ضعیف شده به هدف برخورد می کند، غبار شیمیایی سمی و رادیواکتیو ایجاد می کند که برای دستگاه تنفسی انسان خطرناک است.

این خبرگزاری  یادآوری می‌کند که روسیه بارها به کشورهای غربی درباره ارسال گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده به کیف هشدار داده است. طرف روسی اعلام کرد که استفاده از چنین مهمات می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت اوکراینی ها وارد کند و خسارات زیادی به مجتمع کشاورزی و صنعتی این کشور وارد کند.

 

https://russian.rt.com/inotv/2023-04-27/Press-TV-Velikobritaniya-uzhe-postavlyaet


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: