ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

 وزیر دفاع ایران در نشست "شانگهای"

جنگ در اوکراین بر اهمیت

کریدور شمال - جنوب افزود!

 
 
 

 

 

وزیر دفاع ایران که در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در دهلی نو شرکت کرده، طی سخنانی در این نشست گفت:

 ایران آماده است مشارکت خود را در رزمایش های دریایی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گسترش دهد. در طول چند دهه گذشته، روند توسعه و نقش آفرینی های مثبت سازمان همکاری شانگهای در عرصه تحولات منطقه ای و بین المللی، به خوبی گویای واقعیت ها و افق های آینده این سازمان است. این واقعیت موجب شده تا در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، عضویت در سازمان ها و نهادهای مبتنی بر چند جانبه گرایی مانند سازمان همکاری شانگهای به دلیل آنکه می توانند نقطه تلاقی منافع و امنیت مشترک جهانی باشند، مورد توجه قرار گیرد. تکمیل کریدور شمال- جنوب یکی از مهم ترین محورهای گفتگو‌های ایران و روسیه در سالهای اخیر، به ویژه در ماههای گذشته بوده است. تحولات سیاسی و ژئوپولتیک در جهان به تقویت تلاش های شرکای کریدور شمال – جنوب برای فعال تر کردن آن منجر خواهد شد. علیرغم تلاش های صورت گرفته در سال های گذشته، همچنان بخش هایی از این کریدور ناتمام مانده است. با این حال انتظار می­رود با اراده تهران و مسکو، تکمیل این بخش ها سرعت بیشتری بگیرد. به نظر میرسد زمان آن رسیده است که ابتکارهای جدید دیگری برای تکمیل کریدور ارائه شود. این تلاش مستلزم اراده قوی تر تهران و مسکو است.

تکمیل کریدور شمال- جنوب یکی از مهمترین محورهای گفتگو‌های ایران و روسیه در سالهای اخیر، بویژه در ماههای گذشته بوده است. این موضوع یکی از محورهای مذاکرات مقامات تهران و مسکو در جریان دیدار اخیر "ایگور لویتین" دستیار ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از ایران بود. در سفر دی‌ماه گذشته‌ آقای لویتین به ایران نیز دو کشور توافق کردند که بخش باقی‌مانده از این کریدور راهبردی یعنی بخش رشت به آستارا، با سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه احداث شود. لویتین در ماه فروردین نیز در جریان دیدار با وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره آخرین وضعیت توافق های انجام شده درباره کریدور شمال- جنوب مذاکره داشت. این در حالی است که در دهه اخیر، ایران و روسیه در یادداشت تفاهم های مختلف درباره تکمیل این خط ریلی توافق های متعدد داشته اند اما تاکنون اجرایی نشده است.

کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب پس از جنگ اوکراین و در جریان تحول نظم جهانی و تحولات ژئوپلتیک از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در حال حاضر حجم بیشتری از تجارت میان هند و روسیه از طریق ایران انجام می­شود. به همین ترتیب انتظار می رود شرکای کریدور اراده جدی تری برای تکمیل و توسعه آن داشته و به افزایش جایگاه این کریدور در مبادلات تجاری منطقه­ای و بین­المللی کمک کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۰ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: