ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با خبرگزاری فارس

امثال غنی نژاد، متهم

بحران اقتصادی کشورند!

 
 
 

 

 

مناظره شبه سخنرانی موسی غنی نژاد در سیمای جمهوری اسلامی که در آن بر پیوند با غرب تاکید شد، در داخل کشور نیز منتقدانی که در لباس روحانی و چه غیر روحانی داشته است. از جمله این مصاحبه کوتاه داوود مهدوی زادگان با خبرگزاری فارس که میگوید:

 

پرداختن آن دو بزرگوار به مسائل جاری اقتصادی کشور چندان نتیجه نداد. ولی بنده این مسئله را ضعف مناظره تلقی نمی‌کنم. چون مهم‌تر از فهم واقعیت موجود شناخت ریشه‌های نظری آن است. مردم نزاع اصلی میان دو اقتصاددان متعلق به دو گفتمان تأثیرگذار را مشاهده کردند و نه منازعه میان دو مدیر اجرایی اقتصاد.

غنی‌نژاد، نماینده دیدگاه اقتصادی است که پدید آورنده وضعیت موجود است. او چندان در تظاهر به منتقد وضع حالیه بودن موفق نبود. اعتراف و اذعانی که وی از اقتصاد سرمایه‌داری یا لیبرال داشت مانع پذیرش چنین تظاهری می‌شد. ذکر چند بانک خصوصی موفق یک نمونه آن است. کیست که نداند وضعیت موجود، نتیجه نسخه پیچی‌های سه چهار دهه همین دیدگاه است. حتی اگر قبول کنیم مواد اقتصادی قانون اساسی تحت تاثیر چپ‌ها (حزب توده) نوشته‌ قدرت این دیدگاه به حدی است که دیدگاه مقابل را همچنان در نقش منتقد حاشیه ‌نشین مجبور کرده است.

 غنی‌نژاد برای پنهان نگه داشتن نقش بانیان فکری وضع موجود و انحراف افکار عمومی به همان شیوه سنتی و نخ نمای لیبرال‌های غربی رو آورد. او به شیوه چپ‌هراسی و القای اینکه مواد اقتصادی متن قانون اساسی جمهوری اسلامی را چپ‌ها نوشته‌اند، چنین وانمود می‌کرد که وضع موجود نتیجه کار آنان در قانون اساسی بوده است.

به هر حال، فرضاً که ادعای غنی‌نژاد درباره مواد اقتصادی قانون اساسی درست باشد ولی این ثابت نمی‌کند که در عمل هم چنین بوده است بلکه بعد از جنگ تحمیلی برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی بر اساس اندیشه لیبرال و دانش آموختگان مدرسه نیاوران تنطیم و اجرا شده است. به عبارتی، هر چند مفاد قانون چپ‌گرایانه نوشته شد ولی راست‌گرایانه خوانده شد و عمل کردند.

باور دکتر غنی‌نژاد به سراب بودن عدالت اجتماعی خیلی عجیب و نا گوار است. بی‌جهت نیست که مدیران اقتصادی مملکت در سه دهه اخیر دغدغه جدی نسبت به مسئله عدالت اجتماعی نداشتند.

به هر حال، کمترین فایده این مناظره آگاهی عمومی از ریشه‌های فکری پدید آورندگان وضعیت نابسامان اقتصادی موجود است. همان کسانی که امروز به جای پاسخگو بودن، موضع اپوزیسیون گرفته‌اند. اگر آقای رئیسی دست به جراحی بزرگ نزند، با این پروپاگاندایی که آنها دارند، وضعیت اقتصادی موجود را ناجوانمردانه به پای این دولت ثبت می‌کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۰ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: