ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۴ اردیبهشت
مطبوعات و رسانه‌های ایران
زیر علم رقیب اردوغان سینه زدند!

 

 
 

 

نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، بزودی اعلام خواهد شد. تاکنون نظرسنجی های متفاوتی از این نتیجه منتشر شده است، از جمله در رسانه های ایران. اغلب مطبوعات و رسانه های ایران که با چراغ روشن و خاموش از سیاست منطقه ای امریکا حمایت می کنند، باخت اردوغان را پیش بینی و در حقیقت نظر سازی می کنند. در حالیکه موسسات نظرسنجی معتبر جهانی، حداکثر روی دو مرحله ای شدن انتخابات و حداقل روی برنده شدن اروغان با اندک فاصله از رقیبش "قلیچدار" متمرکزند. آن مطبوعات و رسانه های داخلی که شادمانه باخت اردوغان را پیش بینی می کنند، بر این تصورند که سقوط اردوغان یک پیروزی برای خط امریکا و غرب گرایان داخلی و ضربه ای سیاسی و اقتصادی به سیاست گردش به شرق است. بویژه که اردوغان با انواع مانورها، علیرغم آن که ترکیه یکی از اعضای ناتوست، تاکنون توانسته ترکیه را از جنگ اوکراین دور نگه دارد و مناسبات نظامی و اقتصادی با روسیه را گسترش بدهد. رسانه های ایرانی مورد اشاره در بالا، با همین دو بخش بالا مخالفند و طالب پیروزی رقیب او در انتخابات اند. رقیبی که از هم اکنون اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات، ترکیه را در جهت سیاست های امریکا و ناتو و اتحادیه اروپا رهبری خواهد کرد. این رسانه ها که در روسیه ستیزی در منطقه رقیب ندارند، معتقدند روسیه از اردوغان حمایت می کند و چه دلیلی بهتر از این برای آرزوی باخت او را کردن؟
جهت گیری رسانه های امریکا و اروپا نیز در هفته های گذشته علیه اردوغان بوده است. در همین ارتباط اردوغان روز گذشته و در آستانه رای گیری اعلام کرد:
«قلیچدار (رقیت انتخاباتی او) از "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا خط می گیرد و بایدن دستور سرنگونی من را داده است. من این را می دانم. همه مردم این را می‌دانند.»
اردوغان همچنین در گفتگو با شبکه 14 تلویزیون ترکیه از سخنان صریح "قلیچدار اوغلو" در رابطه با روسیه ستیزی او انتقاد کرد و گفت:
«تو به پوتین حمله کردی، من نمی‌توانم چنین چیزی را بپذیرم، چرا که ترکیه با روسیه روابط گرمی دارد که کمتر از رابطه آنکارا با آمریکا نیست. حجم تجارت خارجی ترکیه با روسیه بیشتر از حجم تجارت آن با آمریکا است.»
نظرسنجی ها موسسه "Areda" نشان می‌دهد اردوغان با ۵۱.۳ درصد آرا انتخابات را خواهد برد و رقیب او ۴۴.۲ درصد قصد رای خواهد داشت.
نظرسنجی موسسه دیگری بنام " Asal" می گوید اردوغان ۵۰.۶ درصد و قلیچداراوغلو ۴۶.۳ درصد آرارا کسب خواهند کرد.
نتیجه پیروزی قلیچدار اوغلو در انتخاباتی که امروز (یکشنبه) برگزار می شود، حمایت ترکیه از تحریم های امریکا علیه ایران است و دور زدن تحریم ها علیه ایران را دشوار می کند. رسانه های داخلی که تابع اتاق بازرگانی اند و مخالف سیاست نگاه به شرق، از سیاست "یا علی غرقش کن، ایران هم روش" نگران تنگ تر شدن حلقه تحریم ها علیه ایران نیستند. تحریمی که دودش به چشم مردم ایران می رود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۴ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: