ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۸ اردیبهشت

دولت و مجلس ایران

مرد میدان کنونی جهان اند؟

 
 
 

 

 

نه مجلس کنونی، مجلس شرایط کنونی جهان، منطقه و ایران است و نه دولتی که بر سر کار است، دولت و دولتمردان این میدان. جهان به دو جبهه تقسیم شده است. جبهه ای که می خواهد از زیر سلطه دلار بیرون بیآید، هژمونی نظامی و اقتصادی امریکا را که از پایان جنگ دوم جهانی شکل گرفته دیگر نمی پذیرد و نگاه به شرق، یعنی جبهه دوم دارد. این جبهه دوم مرکب است از هند، چین، روسیه بعنوان مثلث جمعیت و اقتصاد و قدرت نظامی رقیب امریکا باضافه کشورهائ متحد این جبهه که ایران فعلا در آن قرار دارد. شماری از کشورهای امریکا لاتین با دولت های ملی و مترقی که در راس آنها پرجمعیت ترین کشور این منطقه یعنی برزیل قرار دارد، و بسیاری از کشورهای افریقائی و آسیائی نیز در این جبهه قرار گرفته اند. همچنان که کشورهای اروپائی اعم از غربی و شرقی، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و شماری از کشورهای آسیائی و معدودی از کشورهای امریکا لاتین و افریقا در جبهه اول به رهبری امریکا قرار دارند. جبهه دوم سازمان های اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی نوینی را همطراز با سازمان های زیر سلطه جبهه اول تشکیل داده است که در راس آنها پیمان شانگهای که بتدریج ماهیت نظامی به خود می گیرد و سازمان اقتصادی بریکس قرار دارند. راه ابریشم، کریدور شمال- جنوب، اتحادیه اورسیا و چند سازمان دیگر و کمتر شناخته شده اما بسیار فعال در افریقا و آسیا و حتی امریکای لاتین تقریبا در زیر مجموعه های این دو سازمان قرار گرفته اند. از جمله  سازمان کشورهای امریکای لاتین و کارائیب که ما در آینده سعی خواهیم کرد لیست این سازمان ها را برای آشنائی با آنها منتشر کنیم.

این دو جبهه در جنگ رو به گسترش اقتصادی با یکدیگر قرار دارند و احتمال تبدیل این جنگ اقتصادی به جنگی نظامی و وسیع کاملا وجود دارد که از جمله دلائل آن بدست گرفتن رهبری جنگ اوکراین توسط "ناتو"ست. در جبهه دوم علاوه بر جنگ اقتصادی که فعلا بصورت دلار ستیزی دنبال می شود، شکل گیری آرایش نظامی نیز آشکار شده است. از جمله پیمان شانگهای که چهره نظامی آن روز به روز تقویت می شود. در همین شماره پیک نت، خبری را در همین زمینه می خوانید.

آنچه که مربوط به ایران می شود اینست که شاکله نظام حاکم، با درک این جبهه بندی جهانی، خود را در جبهه دوم تعریف کرده و سیاست نگاه به شرق را سیاست راهبردی و استراتژیک برای ایران میداند. سکاندار این سیاست راهبری آنگونه که مشاهده می شود، شخص رهبر جمهوری اسلامی است. تقریبا همه کشورهائی که در جبهه دوم قرار گرفته اند، دارای حکومت های ملی و مترقی هستند و از آن مهم تر، اینکه مورد حمایت مردم خود، که این حمایت جز از طریق فاصله گیری از لیبرالیسم اقتصادی، کنترل سرمایه و سرمایه داری، نظارت قانونی بر فعالیت های بخش خصوصی و سمت گیری اقتصادی در جهت حمایت از معیشت، بهداشت، آموزش و یک سلسله خدمات عمومی و اجتماعی دیگر و مبارزه با فساد حکومتی و غارتگری ممکن نشده  و نمی شود. بزرگترین و مهم ترین ضعف سیاست راهبردی و استراتژیک "نگاه به شرق" در ایران، حرکت حکومت در جهت عکس سمت گیری های مردمی و داخلی در کشورهای جبهه دوم است. این ضعف می تواند به چنان مرحله ای برسد که ایران را از جبهه دوم کنده و درکنار جبهه اول به رهبری امریکا قرار بدهد، بویژه که سیستم تبلیغاتی جمهوری اسلامی در جهت آگاه کردن مردم از آنچه دربالا نوشته شده نیست، غرب گرایان و طرفداران ادامه فساد حکومتی و غارتگری و تشدید اختلاف هولناک طبقاتی در ایران بسیار پرقدرت تر از طرفداران نگاه به شرق هستند. آنها ارگان های تبلیغاتی را دراختیار دارند، افکار مذهبی را جهت روسیه ستیزی و چین گریزی هدایت کرده و می کنند و این توان را دارند که در مخالفت با دلار ستیزی و سیاست نگاه به شرق به آسانی و هر لحظه که بخواهند جامعه را به این و یا آن بهانه به آشوب بکشند. زمینه این آشوب بحران اقتصادی و گرانی و تنگناهای معیشتی اکثریت مردم ایران و تحمیل تحجر مذهبی به مردم است. نباید فراموش کرد که در ایران از اواخر سلطنت قاجاریه غرب گرائی تبلیغ شده و این گرایش در میان مردم وسیع است. چنان که در تمام آن دوران، نیروی نظامی ایران گرایش و وابستگی غربی و بویژه امریکائی داشته است. امروز، بسیار مهم است بدانیم که نیروی نظامی ایران اعم از سپاه و ارتش خود را در کدامیک از دو جبهه بالا تعریف می کنند و سیاست راهبری نگاه به شرق تا چه حد در دو نیروی اساسی و نظامی ایران پایگاه دارد.

آیا مجلس و دولت کنونی مرد این میدان است؟ ما این سئوال را به همراه روشن تر ساختن جبهه بندی نوین جهانی در شماره های بعدی بازتر خواهیم کرد و در ادامه آن می رسیم و می پردازیم به انتخابات مجلس آینده که در پایان امسال برگزار خواهد شد و تاثیر آن بر انتخابات بعدی ریاست جمهوری.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۸ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: