ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بانک جهانی اعلام کرد:

اقتصاد روسیه

ایتالیا را پشت سر گذاشت

راشا تودی- نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

دهم ماه مه، «کلیتون موریس» خبرنگار تلویزیون Red Pilled در یکی از برنامه های خود اعلام کرد: تحریم ها قرار بود روسیه را مهار کند، اما در نهایت اقتصاد اوکراین را نابود کرد.

از پایان ماه آوریل 2023، شاخص های اقتصادی روسیه به سطح قبل از شروع عملیات نظامی در اوکراین رسیده است.(قابل توجه این که بانک جهانی روز دو شنبه اعلام کرد که روسیه جایگاه خود را در اقتصاد جهانی بازیافت و ایتالیا را پشت سر گذاشت و علیرغم شدید ترین تحریم ها به مقام دهم رسید- م)

به این ترتیب، تحریم های غرب نتوانستند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشند. علاوه بر این، تحریم ها تأثیر منفی بر آینده دلار گذاشته است. در سال گذشته، سهم دلار در ذخایر ارزی جهان 10 برابر سریع تر از 20 سال گذشته کاهش یافته است.

باید توجه داشت که این همه ماجرا نیست. زیرا تحریم های ضد روسی، آینده دلار آمریکا را به کلی دگرگون کرده است. در سال 2001، بیش از 71 درصد از ذخایر ارزی جهان به دلار آمریکا نگهداری می شد. تا سال 2021، این رقم به 55 درصد کاهش یافت و یک سال بعد، در سال 2022، به 47 درصد رسید. نکته اصلی در اینجا اینست که در طول سال گذشته، سهم دلار، ده برابر سریع تر از میانگین دو دهه گذشته کاهش یافته است.

به عبارت دیگر، جهان به سرعت از دلار آمریکا دور شده و ارزهای دیگری را برای تجارت جایگزین  می کند. این یک تهدید واقعی برای سیستم مالی ایالات متحده است. 20 سال پیش، زمانی که 71 درصد از ذخایر ارزی جهان به دلار بود، دولت ایالات متحده، یک اهرم باورنکردنی را در دست داشت. اما چنین تغییرات سریعی که ما شاهد آن هستیم تا حد زیادی به رفتار خود آمریکا مربوط بوده است.

 دولت آمریکا از روی طمع و ارعاب، راهی جز جستجوی ارزهای جایگزین، برای سایر کشورها باقی نگذاشته است. فقط به نحوه توصیف «مارکو روبیو» سناتور فلوریدا توجه کنید. او می گوید:

«امروز، برزیل، بزرگترین کشور در نیم کره ما، یک توافق تجاری با چین منعقد کرده است. اکنون آنها با دور زدن دلار با ارزهای خود معامله می کنند. آنها در حال ایجاد دومین اقتصاد در جهان، مستقل از ایالات متحده هستند.»

 برزیل یک کشور مستقل است که با چین، یکی دیگر از کشورهای مستقل جهان همکاری نزدیک دارد. با این حال، به نوعی، سیاستمداران آمریکایی معتقدند که ما دارای صلاحیت شخص ثالث برای دیکته کردن نحوه تجارت برزیل و چین می باشیم.

 حال بیایید نگاهی دیگر به نموداری که در ابتدا نشان داده شد بیندازیم. «رابین بروکس»، اقتصاددان ارشد مؤسسه مالی بین المللی، این نمودار را گردآوری کرده است. اخیرا آقای «بروکس» دو سوال در رابطه با تحریم های آمریکا علیه روسیه، مطرح کرده است. اول، آیا تحریم ها توانسته است توانایی روسیه، برای انجام عملیات نظامی را به میزان قابل توجهی محدود کند؟ دوم اینکه آیا تحریم ها برای کشورهایی که در آینده می توانند وارد جنگ شوند، بازدارنده است؟ پاسخ هر دو سوال منفی است.

 مشکل این است که ایالات متحده تحریم هایی را تنها علیه برخی از بانک های روسیه، اعمال کرده است. تنها چیزی که پوتین نیاز داشت این بود که جریان های مالی موجود را به سمت بانک های غیر تحریمی هدایت کند و اقتصاد روسیه، مجال مانور و بهبود پیدا کردن را بیابد. روسیه هنوز مقدار باورنکردنی انرژی به متحد خود، یعنی چین صادر می کند.

 بلافاصله پس از اعمال تحریم ها در 23 فوریه 2022، بانک های روسیه با مشکلات زیادی مواجه شدند، اما از 27 آوریل 2023، شرایط مالی روسیه به سطح قبل از جنگ بازگشت: یک مزیت بزرگ برای اقتصاد نظامی روسیه.

عکس: رئیس بانک مرکزی روسیه که حتی غرب نیز از او بعنوان یک نابغه بانکی و مالی یاد می کند!

https://russian.rt.com/inotv/2023-05-10/Red-Pilled-TV-Sankcii-dolzhni


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۳ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: