ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنان دبیر شورای عالی امینت ملی

همایش "نظم نوین جهانی"

با کدام هدف تشکیل می شود؟

 
 
 

 

 

همانگونه که در عنوان اول پیک نت سه شنبه گذشته که در آن اشاره به نزدیکی رضاشاه به هیتلر در جنگ دوم جهانی شد، نوشتیم، یکی از مسائل اساسی در سیاست نگاه به شرق، سمت گیری و اعتقاد و یا عدم اعتقاد نیروهای نظامی ایران شامل سپاه و ارتش نسبت به این سیاست است. جهان در حال جبهه بندی بر محور خاتمه بخشیدن به هژمونی جهانی امریکاست و ایران تاکنون خود را در جبهه مقابل امریکا و هژمونی آن تعریف کرده و در کنار روسیه و چین و هندوستان و یک سلسله کشورهای دارای دولت های مترقی در آسیا، افریقا و امریکای لاتین قرار گرفته است.

اهمیت همایش "نظم نوین جهانی" که قرار است در ایران تشکیل شود در همین چارچوب است، بویژه این که نیروی نظامی ایران در کدام جبهه قرار می گیرد. در همین ارتباط سرلشکر شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته به رسانه های داخلی گفت:

«نظم نوین، موضوعات جدیدی بر سر راه ما قرار می‌دهد و ما را با ابعاد مختلف حرکت ملت‌ها در عصر جدید آشنا می‌کند. آگاهی از حرکت باعث می‌شود در سیاست‌های کلی و کلان بازنگری کنیم.

نظم جدید جهانی برای ما می‌تواند هم یک فرصت بسیار بزرگ و درخشان باشد و هم می‌تواند تهدیدی باشد. این چرخش جهانی می تواند سقوط کشورهایی را موجب شود. فرصت و یا تهدید بودن نظم نوین جهانی بستگی به نوع رفتار و آمادگی ما برای این تحولات دارد. ما باید خود را آماده کرده و تاب آوری خود را برای تحولات جهانی بالا ببریم. وقتی از تحولات جهانی و نظم نوین جهانی صحبت می‌کنیم و حتی برخی از آن به عنوان تحولات بنیانکن صحبت می کنند، باید ببینیم آیا منطقه و کشور خود را تحت تاثیر این تحولات دیده ایم؟ اینکه خود را استثنا بدانیم غیرعلمی و غیرکارشناسی است.

نظم نوین جهانی در ابتدا به معنای بر هم خوردن نظم موجود و تغییر و تحولات در نظم حاکم و بی‌نظمی است، تغییر نظم جهانی به ذات خود مثبت نیست بلکه آمادگی ما و نقش‌آفرینی ما در نظم جدید جهانی است که می‌تواند نظم نوین جهانی را برای ما مثبت کند.

 امروز با افول و سستی فزاینده شکل نظام سلطه مواجه هستیم که فرصتی برای جبهه مقاومت به شمار می‌رود. »


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۳ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: