ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۵ اردیبهشت

سیاست "نگاه به شرق"

با تحولات داخلی همراه می شود؟

 
 
 

 

 انتخابات مجلس اسفند ماه برگزار می شود. از هم اکنون جبهه پایداری برای قبضه هیات رئیسه مجلس آینده و حتی ریاست مجلس خیز برداشته است. قالیباف اما، خود برای تحویل گرفتن سکان ریاست جمهوری از ابراهیم رئیسی خیز برداشته است. سیب از درخت که کنده می شود تا رسیدن به زمین بارها چرخ می خورد. هنوز خیلی زود است درباره آرایش نوین در مجلس و متعاقب آن در انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی بشود. فعلا آنچه جلب توجه می کند خیزهائی است که دسته بندی های حکومتی بر میدارند. در جبهه مردم، بسیار بعید است، اگر تحولی روی ندهد، مردم از دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری استقبال کنند. احتمالا با همین پیش بینی روز گذشته قالیباف نقطه نظراتی را مطرح کرد که بیشتر برنامه ریاست جمهوری است تا ریاست مجلس. او، تقریبا همان مواضعی را مطرح کرد که در جریان اعتراضات نیمه دوم سال گذشته وعده داده بود. مشابه وعده ای که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در همان روزها و هفته ها داد. قالیباف در همایش حکمرانی نوین گفت:
«نیازمند یک تحول در نظام حکمرانی داخلی هستیم.» او قبول و تاکید بر تغییر توازن قوای جهانی و خاتمه هژمونی امریکا بر جهان، از دیگران مایه گذاشت و ادامه داد: «همه دولت ها هم عقیده اند که در آستانه تغییر نظم جهانی قرار داریم. ما هم نیازمند تحول در مسائل داخلی هستیم تا بتوانیم در نظم نوین جهانی در نقطه ای برتر قرار بگیریم.»
پیش از قالیباف، سرلشگر باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح و علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، در ابتدا هفته ای که گذشت، با صراحتی بیش از قالیباف مسئله تغییر توازن جهانی را مطرح کرده بودند اما مانند قالیباف اشاره به تغییر و تحولات در سیاست داخلی نکردند.
شمخانی در همایش "نظم نوین جهانی" که قرار است در ایران تشکیل شود گفت:
«نظم نوین، موضوعات جدیدی بر سر راه ما قرار می‌دهد و ما را با ابعاد مختلف حرکت ملت‌ها در عصر جدید آشنا می‌کند. آگاهی از حرکت باعث می‌شود در سیاست‌های کلی و کلان بازنگری کنیم.»
سرلشکر باقری نیز در جریان سفر به کشور پادشاهی عمان رهبری مطلق بر جهان با شکست مواجه شده است. نشانه‌های این شکست را در عقب ‌نشینی فرارگونه از عراق و افغانستان و کاهش چشمگیر نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا، سردرگمی آمریکا در استقرار در غرب آسیا، جنوب چین و غرب اروپا و سایر عوامل می‌توان دید. عبور روسیه از اعتماد به غرب و ایستادگی در برابر توسعه ناتو به ‌سمت شرق حتی به‌ قیمت درگیر شدن در یک جنگ و از سوی دیگر اصرار آمریکا بر ادامه جنگ حتی به ‌قیمت انهدام زیرساخت های اوکراین و اصرار روسیه بر ایجاد یک منطقه حائل، اینها همگی نشانه های تغییرات مهم جهانی است. آسیا و شرق مقابل زورگویی آمریکا هم‌ نظر هستند و دولت‌ها با جمع شدن در پیمان شانگهای در مسیر هم‌افزایی قرار دارند، این بخش از جهان قطعاً قدرت برتر آینده جهان خواهد بود.»
این مجموعه اظهار نظرها نشان میدهد که سیاست راهبردی "نگاه به شرق" که تاکنون تنها رهبر جمهوری اسلامی آن را مطرح می کرد، اکنون در لایه های مختلف حکومتی جا افتاده و آنها نیز در چارچوب این سیاست راهبردی سخن می گویند. حالا باید دید که آن نیازی که قالیباف آن را مطرح کرده و در بالا آن را شنیدید با یک خانه تکانی همه جانبه در ارکان حکومتی، بهره گیری از طرفداران آگاه سیاست راهبردی نگاه به شرق همراه شده و صندلی های مجلس را معتقدان به این سیاست اشغال خواهند کرد؟ در دولت و کابینه خانه تکانی انجام شده و جا برای طرفداران این سیاست راهبری باز خواهد شد؟ فرماندهان ارتش و سپاه، در چارچوب همین سیاست راهبری حرکت خواهند کرد؟
 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۵ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: