ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آیا پیروزی او به سود ایران است؟

رقیب اردوغان در ترکیه

چه مواضعی را اعلام کرده؟

 
 
 

 

قلیچداراوغلو و اردوغان در دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با هم رقابت خواهند کرد. اعلام مواضع قلیچدار اوغلو بتدریج نه تنها در ترکیه بلکه در کشوهای دیگر - بویژه ایران- موجب هوشیاری شده است، به نوعی که در رسانه های ایران نیز این هوشیاری بصورت هشدار مورد بحث قرار گرفته است. از جمله انتقاد از مواضع روزنامه کیهان پیش از دور اول انتخابات که علیه اردوغان بود اما حالا علیه قلیچدار اوغلو. بصورتی که رسانه ها گریبان کیهان را رها نکرده و سئوال می کنند چرا در دور اول انتخابات مواضعی علیه اردوغان داشت و حالا برعکس؟

ببینیم قلیچدر اوغلو چه مواضعی اتخاذ کرده که موجب هوشیاری شده. او گفته است

«اگر پیروز شوم، ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی را از ترکیه اخراج می‌کنم. آنها در دوران رهبری ۲۰ ساله اردوغان وارد ترکیه شدند. من با اتحادیه اروپا و ناتو همکاری خواهم کرد و برای خرید ملک در ترکیه از سوی خارجی ها محدودیت ایجاد خواهم کرد.»

قلیچدار اوغلو اگر گفته بود که با دولت سوریه وارد مذاکرات صلح شده و زمینه بازگشت مهاجرین سوری به کشورشان را فراهم می کند، مواضعی ملی را اتخاذ کرده بود، اما او در این باره صحبتی نکرده بلکه روی اخراج بدون مذاکره با دولت سوریه تاکید کرده است. درباره همکاری با کشورهای اتحادیه اروپا به امید قبول ترکیه به این اتحادیه نیز او همکاری با ناتو را مطرح کرده و این یعنی کشانده شدن ارتش ترکیه به جنگ اوکراین. طبیعی است که این سیاست در جهت دوستی با ایران نیست. او نگفته که ترکیه تحت رهبری او چه مناسباتی را با جمهوری آذربایجان خواهد داشت. سکوت او دراین زمینه بسیار پر معناست و آن را می توان ادامه سیاست کنونی و حتی عمیق تر آن در ارتباط با جمهوری آذربایجان و اسرائیل دانست.

همین مجموعه موجب هوشیاری رسانه های داخلی ایران شده است، بویژه که از آن بوی سیاست راست ناسیونالیستی می آید!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۰ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: