ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۵ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

امریکا در موشک مافوق صوت

از چین و روسیه عقب افتاده!

ریا نووستی- نعمت بوستانی

 
 
 
 
 

 

مسکو، اول آوریل – ریانووستی:

ایالات متحده از شکست آزمایش یک موشک مافوق صوت خبر داد. آمریکایی ها بیش از دو دهه است که نمی توانند سلاح های نسل جدید مورد نظر خود را بسازند.

پرتاب نمونه اولیه موشک AGM-183A ARRW روز 13 مارس انجام شد. فرانک کندال، فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفت: آزمایش موفقیت آمیز نبود. ما نتایج مورد نظر را دریافت نکردیم.
نمونه اولیه این موشک از یک بمب افکن B-52H رها شد و پس از آن موتور سوخت جامد روشن شد و موشک با سرعت پنج برابر صوت پرواز کرد اما در پایان مسیر، بخش اولیه در هوا منفجر شد.
واشنگتن از آغازدهه 2000 میلادی، به دنبال موشک های مافوق صوت است. آنها پروژه «دارپا فالکون» را ایجاد کرده و شروع به توسعه موشک کروز X-51A  کردند، اما هیچ یک از نمونه ها هنوز در ارتش نمودی پیدا نکرده است.

جانی ولف، نایب دریاسالار آمریکایی، در ماه نوامبر سال گذشته گفت ما باید هر چه سریع تر عقب‌ ماندگی خود را جبران کنیم چرا که مسکو و پکن از ما جلوتر هستند.

در این رابطه پنتاگون 4.7 میلیارد دلار بودجه درخواست کرده است. بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره، ساخت 300 موشک مافوق صوت در 20 سال آینده حدود 18 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که مبلغ آن یک سوم بیشتر از همین تعداد موشک های بالستیک میان بُرد است. این مبلغ بدون در نظر گرفتن هزینه های توسعه و آزمایش این موشک ها است.

در ماه اوت سال 2022، «زیرکون»، اولین موشک ضد کشتی مافوق صوت جهان، وارد نیروی دریایی روسیه شد. در ماه ژانویه، ناو دریاسالار«گورشکوف»، مجهز به این سلاح، وارد خدمات رزمی گردید.
دکتر «کنستانتین سیوکوف» ( معاون رئیس آکادمی علوم موشکی و توپخانه روسیه ) تأکید می کند: نکته قابل اتکا و اصلی این است که حتی یک کشتی حامل این موشک ها، به طور قابل توجهی تعادل نیروها را در دریا، در ناوگان شمالی، به نفع ما تغییر داده است. به گفته وی، چنین ناوچه ای می تواند به تنهایی یک ناو هواپیمابر یا چندین کشتی را نا بود کند. بنابراین، آمریکایی ها باید نگران آن باشند.

چین نیز در زمینه دستیابی به موشک های مدرن دست کمی از روس ها ندارد. موشک‌های بالستیک میان‌ برد DF-17 در رژه نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد انقلاب چین در پکن به نمایش درآمد.

در سال 2021، یک گلایدر مافوق صوت چین توانست از پرتابگر جدا شده، دور کره زمین پرواز کئد و با دقت چند ده کیلومتر به هدف فرضی برخورد کند. پس از این آزمایش مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، این عمل موفقیت آمیز جمهوری خلق چین را با پرتاب اسپوتنیک، توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1957 مقایسه کرد. وی یاد آوری کرد، برای اولین بار در قرن بیست و یکم، ما در مورد عقب ماندگی تکنولوژیک ایالات متحده در زمینه امنیت صحبت می کنیم. قبلاً تنها اتحاد جماهیر شوروی می توانست چنین درد سر هایی را برای ما ایجاد کند اما در حال حاضر دو کشور با توانایی‌ و برتری های موشکی خود برای ما مشکل آفرین شده اند.

 

https://ria.ru/20230401/giperzvuk-1861908221.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۴ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: