ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۹ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۹ فروردین

خستگی رهبر چین

از پر حرفی های مکرون! 
 
 

 

 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، راه دراز اروپا تا چین را طی کردند و پس از ۱۰ ساعت پرواز رسیدند به پکن. از آنها استقبال مرسوم سفر رهبران کشورها، در فرودگاه پکن نشد و برخی سایت های خبری ایران این عدم استقبال رسمی را با سفر وزیرخارجه آلمان به هندوستان مقایسه کردند که تنها استقبال کنندگان او خدمه هواپیما، پلیس فرودگاه و سفیر آلمان در هندوستان بود!

استقبال رسمی از مکرون (و نه اوسولا فوندرلاین) با رژه مراسم و با حضور شی جین پینگ انجام شد، اما مقابل کاخ ریاست جمهوری چین. گفته شده که جمع زمانی که شی جین پینگ برای دیدار با مکرون اختصاص داد یکساعت و نیم بود که در این یکساعت و نیم نیز شی جی پینگ عمدتاً گوش بود و مکرون دهان، به نحوی که فیلم های خبری نشان میدهد رئیس جمهور چین از پر حرفی مکرون خسته شده بود و منتظر پایان دیدار!

مکرون یک هیات یکصد نفره را به همراه خود به چین برده بود که بیشتر نمایندگان صنایع و سرمایه داران فرانسه بودند و همراهان سیاسی مکرون اندک. مکرون درباره جنگ اوکراین صحبت کرد و بقیه هیات در دیدار با هیات های چینی درباره گسترش مناسبات اقتصادی میان دو کشور. در حاشیه مذاکرات و دیدارهای هیات های اقتصادی و مذاکرات مستقیم سیاسی مکرون با رهبر چین، "فوندرلاین" هم بی آنکه نقشی سیاسی و یا اقتصادی داشته باشد دست و پاهائی در پکن زد و همراه مکرون به اروپا بازگشت!

مکرون که ظاهرا کارت سفید کاخ سفید را هم برای گفتگو با رهبر چین در ارتباط با جنگ اوکراین و جلوگیری از پیشروی ارتش روسیه در آن کشور در جیب داشت، بی وقفه درباره این جنگ گفت به این امید که بلکه بتواند چین را از روسیه دور کند. تلاشی ناشی از عدم درک پیوند جهانی و عمیق میان چین و روسیه برای تغییر تناسب جهانی و رفتن به سوی جهان چند قطبی و خاتمه آقائی دلار در جهان.

هر اندازه که تلاش های سیاسی مکرون بی نتیجه ماند و رهبر چین روی مواضع خود برای پرهیز غرب از گسترش جنگ و طرح صلح خود پافشاری کرد، هیات های اقتصادی چین و فرانسه در این سفر دستآوردهای مهم داشتند. گزارش "راشا تودی" در همین ارتباط را در همین شماره پیک نت می خوانید!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۸ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: