ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۱ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول فروردین ۲۱ فروردین

هوشیاری های ایران

و شتابزدگی های اسرائیل و امریکا

 
 
 

 

 

پس از دست زدن اسرائیل به یک ماجراجوئی تازه در نوار غزه و یورش به مسجدالاقصی در ماه رمضان، که موجب برانگیخته شدن احساسات مسلمان منطقه و بسیاری از کشورهای مسلمان جهان شد، از روز گذشته ساز دیگری را امریکا کوک کرده که ادامه ماجراجوئی اسرائیل است.

بموجب این ادعا، گویا ایران بزودی وارد عملیات نظامی در منطقه خواهد شد! مطبوعات امریکائی که این ادعا را مطرح کرده اند هیچ سند و مدرکی نه داشته و نه رو کرده اند و به همین دلیل، این خبر صرفا یک جنجال و جنگ روانی و زمینه چینی برای اقداماتی دیگر علیه ایران است. اقداماتی نظیر اقدام نظامی علیه ایران که برعکس ادعای اقدام نظامی ایران در منطقه است.

دولت اسرائیل با دو هدف، ماجراجوئی اخیر را در غزه آغاز کرد. نخست نجات نتانیاهو از محاصره تظاهرات خیابانی مردم اسرائیل علیه او و سپس کشاندن ایران به میدان معرکه ای که برپا کرده بود تا زمینه همان اقدامی فراهم شود که از روز گذشته رسانه های امریکائی که عمدتا در اختیار جامعه پرقدرت یهودیان امریکاست مطرح کرده اند. یعنی خطر نظامی ایران و ضرورت اقدام نظامی علیه آن، که فعلا روی گشوده شدن جبهه از جمهوری آذربایجان حساب کرده اند. امریکا بشدت نگران سرعت گرفتن نزدیکی ایران به چین و روسیه، انتقال ۱۶ هواپیمای پیشرفته سوخو ۳۵ روسیه به ایران و برتری هوائی ایران در منطقه و در نهایت، نگران "نگاه به شرق" ایران است. در همین ارتباط عوامل نفوذی اسرائیل و امریکا در ایران بار دیگر سوژه حجاب را علم کرده اند تا مردم را به خیابان بکشند. از سوی دیگر، دولت کم توان رئیسی نیز قدرت تصمیم گیری نهائی و نجات ایران از دلار و گرفتن گریبان صاحبان هولدینگ هائی که مملکت را دراختیار گرفته و با سلاح دلار جنگ داخلی با مردم را پیش می برند ندارد. شاید به همین دلیل بیت رهبری سیاست خارجی را به مجمع مصلحت نظام و در واقع به علی شمخانی سپرده که مستقیما رهنمودهای رهبر را دنبال می کند. آشتی ایران و عربستان در پکن، سفر به امارات خلیج فارس، دیدار با نماینده ویژه پوتین در تهران و توافق بر سر سرعت بخشیدن به احداث راه آهن رشت- آستارا (کریدور شمال- جنوب) با سرمایه گذاری روسیه و نشانه هائی دیگر، حکایت از همین نقش دارد که به آن اشاره کردیم.

علیه سه ضلع مثلت توطئه، یعنی ماجراجوئی اخیر اسرائیل در غزه، اقدامات تحریک آمیز جمهوری آذربایجان با هدایت و رهبری اسرائیل و امریکا و توپخانه تبلیغاتی تمام رسانه های امریکا مبنی بر خطر اقدامات و یورش نظامی ایران در منطقه، تاکنون ایران سیاستی هوشیانه را دنبال کرده است. یعنی نه مانند گذشته ها هیجان زده شده و خود را وارد معرکه ای کرد که اسرائیل در غزه به پا کرده، نه صف آرائی نظامی در مرز با جمهوری آذربایجان کرده و بعید است که در دام جنجال رسانه ای غرب که از دیروز شدت گرفته بیفتد. فعلا آهسته و پیوسته زخم های دیپلماتیک گذشته با کشورهای منطقه را ترمیم می کند و درعین حال به نیروهای نظامی اطراف اسرائیل این اشاره را کرده که با راکت و پهپاد کمی گوش اسرائیل را بکشند تا بداند که اگر جمهوری آذربایجان دست به اقدامی نظامی بزند، ضربه اول را اسرائیل خواهد خورد و ضربه دوم را جمهوری آذربایجان. بویژه که برای نخستین بار، پس از پایان جنگ ۱۹۶۷ که اسرائیل بلندی های جولان سوریه را اشغال کرده، سوریه به طرف شهرک نشین های اسرائیلی جولان موشک شلیک کرد و در تیررس بودن این شهرک ها را به اسرائیل نشان داد. اسرائیل بخوبی میداند که با خروج ترکیه از سوریه و عقب نشینی امریکا از این کشور، سوریه قدرتمند، دست به کار پس گرفتن جولان از اسرائیل خواهد شد و دراین زمینه ایران  نیز قطعا در کنار ارتش سوریه قرار خواهد گرفت. بخشی از دلائل حملات نظامی به پایگاههای ایران در سوریه همین است!

بدین ترتیب، آن ماجراجوئی که نتانیاهو در غزه بدان دست زد، بر خلاف آنچه در نظر داشت، می تواند موجب سرعت گرفتن سقوط دولت جنگ طلب او و خودش بشود. این نکته نیز بعید نیست که کاخ سفید با حمایت ضمنی از تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو، عملا مشوق نتانیاهو و اطرافیانش برای دست زدن به ماجراجوئی اخیر بود تا استراتژی خود علیه ایران را پیش ببرد.

فیلم: شلیک دو موشک دوش‌پرتاب از نوار غزه به سمت جنگنده‌ اف ۱۶ اسرائیل، پس از سقوط پهپاد شهاب متعلق واحدهای شبه نظامی فلسطینی. ظاهرا این شبه نظامیان مجهز به تسلیحاتی مدرن شده اند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۰ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: