ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۲ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یک ژنرال فرانسوی:

جهان پس از جنگ دوم

 باید بار دیگر تغییرکند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 
 
 

 

 

"ژنرال وینسنت دسپورتس" وابسته نظامی سابق سفارت فرانسه در ایالات متحده،  با روزنامه اومانیته مصاحبه کرده و گفته است: هیچ قدرتی به تنهایی موفق به دستیابی به صلح پایدار در اوکراین نخواهد شد. درباره نتیجه مذاکرات مکرون و شی جین پینگ در پکن نیز باید منتظر ماند تا اطلاعات دقیق منتشر شود.

طبیعی است که طرح صلح چین درباره جنگ اوکراین در دیدار مکرون و رئیس جمهور چین مطرح شده است.

این طرح در صورتی می تواند موثر باشد که خواسته های اوکراینی نیز در آن گنجانده شده باشد اما چنین نیست.

اومانیته :آیا پکن می تواند یک بازیگر کلیدی برای صلح در اوکراین شود؟

وینسنت دسپورتس : به نظر می رسد که  امریکا فعلا مایل است جنگ ادامه یابد. لحظه ای که امریکا به نتیجه برسد که در اوکراین باید صلح شود، حتما نظر خود را به زلنسکی تحمیل خواهد کرد.

چین بعنوان یک قدرت بزرگ جهانی می‌تواند از نفوذ جهانی خود برای صلح استفاده کند. فعلا پوتین دستور استقرار سلاح های تاکتیکی اتمی در بلاروس را داده است.

گزینه های مختلفی برای پایان جنگ وجود دارد که احتمالا مکرون در سفر به چین آنها را با رهبر چین مطرح کرده است. البته میدانید که مکرون سیاستمداری است بسیار محتاط که نظرات خود را می تواند تغییر بدهد.

نظرات او در آغاز جنگ به مذاق زلنسکی و رهبران اروپای شرقی که نزدیکتر به خط مقدم جبهه هستند خوش نیآمد اما بعدا این نظرات خودش را کمی اصلاح کرد. با این وجود، ماکرون تنها رهبر در اتحادیه اروپاست که می تواند  حمایت کشورهای اروپائی را داشته باشد.

اومانیته : کدام قدرت می تواند طرح صلحی را پیشنهاد کند که همه آن را قبول داشته باشند؟

وینسنت دسپورتس: هیچ قدرتی به تنهایی قادر به ارائه چنین طرحی نیست. اگر آمریکا طرحی را پیشنهاد کند، بلافاصله از سوی روسیه رد خواهد شد. علاوه بر این، طرحی که واشنگتن آن را طرح کند، تنها منعکس کننده منافع آمریکایی ها خواهد بود. فعلا اگر اروپا نتواند خودش راه حلی را پیشنهاد کند، در همان گردابی می افتد که در سال های ۱۹۱۹، ۱۹۴۵ و ۱۹۹۱  گرفتار آن شد. اروپا باید درک کند که صلح با جنگ به دست نمی آید. اروپا باید یک سیستم امنیتی را در پیش بگیرد که از اشتباهات سال ۱۹۹۱ جلوگیری شود. همزیستی با روسیه باید بخشی از این سیستم باشد. برای اینکه تاریخ تکرار نشود، باید در مورد توازن بین‌المللی جدید قوا و تضاد بین جنوب جهانی (چین، هند، روسیه...) و غرب فکری بکنیم. دنیایی که در سال ۱۹۴۵ و پس از جنگ دوم ساخته شد باید کاملاً بازطراحی شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۱ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: