ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۲ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۲ فروردین

۹ سال پیش، پیک نت

گردش به شرق را مطرح کرد!

 
 
 

 

 

آنچه امروز بنام "نگاه به شرق" و یا "گردش به شرق" مطرح است، از دل پیوند و یا عضویت در دو سازمان اقتصادی و تا حدودی نظامی بنام های "شانگهای" و "بریکس" بیروه آمده است که اکنون دیگر برای همگان نام هائی آشنا هستند. مناسبات اقتصادی "اورآسیا" و "جاده ابریشم" و همچنین "کریدور شمال - جنوب" نیز همگی پیوندهای شانگهای و بریکس اند. ماهیت اقتصادی و پیوندهائی که اعضای این سازمان ها با یکدیگر دارند، بکلی متفاوت با ماهیت و پیوند با سازمان هائی مانند "ناتو" و یا "بانک جهانی"، "سازمان تجارت جهانی" و دهها سازمان جهانی دیگری است که امریکا بر همه آنها تسلط دارد. بحث های مربوط به ایجاد جهان چند قطبی که بویژه از آغاز جنگ اوکراین وسیعا مطرح شده، به نوعی پیوند دارد با بریکس و شانگهای.

امروز، همگان با شعار "نگاه به شرق" که در جمهوری اسلامی مطرح است و بویژه از سوی رهبر جمهوری اسلامی اعلام شده آشنا هستند. روی یوتیوب برنامه هایی تحلیلی مانند "جدال"، "تحریریه"، "سیاره رنج" و نمونه هائی مشابه آغاز به کار کرده اند که چارچوب فعالیت های آنها بر محور همین معرفی است که ما در بالا نوشتیم. اغاز فعالیت این سایت ها و یا برنامه های تصویری روی یوتیوب به ۲ یا ۳ سال اخیر باز میگردد، اما طرح ضرورت "گردش به شرق" حدودا به ۱۰ سال پیش باز می گردد. پیک نت در مرداد ماه سال ۱۳۹۳ ضرورت گردش به شرق را در تحلیل رویدادهای ایران، نوع مقابله با تحریم ها و مبارزه با فساد و رانت خواری درسیستم تجاری حاکم و فاصله گیری از امریکا را مطرح کرد. از جمله در شماره ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۳ نوشت:

"نظام سرمایه‌داری و روساخت سیاسی آن دیگر چشم اندازی برای ادامه حیات ندارد. یا باید به سمت نوعی سوسیالیسم پیش برود و یا باید به برده داری باز گردد و حاکمان کشورهای بزرگ سرمایه‌داری این سرنوشت دوم را می خواهند برای جهان، ولو به بهای آغاز جنگ جهانی سوم، رقم بزنند. همه جنگ‌ها و درگیری‌های دوران اخیر و از جمله حوادث لیبی، سوریه، عراق، اوکرائین، غزه، پیدایش داعش و طالبان و ایجاد روسیه ستیزی، چین هراسی، ایران هراسی و تبلیغات ارتجاع مذهبی - سینمایی درباره نزدیک شدن قیامت و پایان جهان و ... همه در نهایت و بدین یا بدان شکل در خدمت استراتژی برده داری نوین بشریت است.

در این شرایط و دربرابر استراتژی ناتو، متقابلا تشکیل "سازمان همکاری شانگهای" که کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بعنوان عضو و مغولستان، ایران، پاکستان، هند و افغانستان به عنوان ناظر در آن حضور دارند نوعی تلاش چین و روسیه برای مقابله با این استراتژی امریکاست. تشکیل سازمان "بریکس" متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نیز ضلع اقتصادی این کوشش است. حضور دو کشور برزیل و آفریقای جنوبی در این گروه بنوعی رابطه‌ای است که از طریق آن کوشش می شود امریکای لاتین و افریقا از دایره نفوذ و اثرگذاری پیمان ناتو و صندوق بین‌المللی پول خارج شوند.

در این دو جبهه، ایران نیز سرانجام باید جایگاه خود را بیابد. یا درکنار استراتژی امریکا و یا در کنار استراتژی جلوگیری از رهبری نظامی و اقتصادی امریکا بر جهان و تبدیل ملت ها به بردگان سرمایه داری. نشانه هائی وجود دارد که حکایت از تلاش ایران برای پیوستن به جبهه دوم است. یعنی جبهه  شانگهای و بریکس.

اکنون بحث اصلی اینست که ایران در کدام جبهه جهانی باید و میتواند قرار بگیرد و اگر این قرار گرفتن ناگزیر است- که بنظر ما هست- باید دید چه دست هائی در ایران مانع این چرخش اند و برای خود زمان می خرند!"


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۱ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: