ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۶ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روسیه، چین، پاکستان و ایران

اجلاس وزیران خارجه

چهار کشور درباره افغانستان

 
 
 

 

 

وزیران خارجه ایران، چین، فدراسیون روسیه و پاکستان نشستی را در مورد افغانستان در سمرقند، در جمهوری ازبکستان برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این نشست بر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان و حمایت از اصل " به رهبری افغان، مالکیت افغان" تاکید کرده و نگرانی خود را در مورد شرایط امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان بیان کردند. آنها خاطرنشان کردند که تمامی گروه های تروریستی شامل داعش (ISIS)، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی  (ETIM)، تحریک طالبان پاکستان  (TTP)، ارتش آزادیبخش بلوچستان  (BLA)، جیش العدل و غیره، مستقر در افغانستان، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه ای و جهان هستند.

وزیران خارجه حاضر در این نشست تأکید کردند که مقامات افغانستان باید اقدامات موثری را برای حفظ امنیت و حقوق مشروع نهادها و شهروندان خارجی انجام دهند. ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید مسئولیت وضعیت دشوار کنونی در افغانستان را بر عهده بگیرند و فورا تحریم های یکجانبه علیه افغانستان را بردارند و دارایی های آن در خارج از کشور را به نفع مردم افغانستان مسترد کنند. آنها با ایجاد دوباره پایگاه های نظامی در داخل و اطراف افغانستان مخالفت کردند و از مقامات افغانستان خواستند تا یک حکومت فراگیر با مشارکت عملی همه اقوام و نهادهای سیاسی ایجاد کند و تمام اقدامات محدودکننده علیه زنان و اقلیت های قومی را لغو کند. سیاست خارجی دوستانه، رعایت قوانین بین المللی و همزیستی با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان نیز در این اجلاس به مقامات طالبان توصیه شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۵ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: