ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در انتظار تشکیل دولت وحدت ملی

پایان جنگ در یمن

میوه آشتی ایران و عربستان!

 
 
 

 

 

صلح در یمن، گام مهم و دومی بود که عربستان، پس از امضای قطعنامه پکن برای برقراری مناسبات دیپلماتیک با ایران برداشت. همگان در منطقه و در غرب یقین داشتند که نتیجه فوری آشتی ایران و عربستان گفتگوهای صلح در یمن است که در نهایت باید به تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور بیانجامد و دو پایتخت در "عدن" و "صنعا" به یکدیگر بپیوندند. کشوری با ۲۵ میلیون جمعیت و دارای غنی ترین ثروت زیر زمینی - از جمله نفت وگار- و موقعیت بی نظیر دریائی. هر طرح صلحی که در یمن تحقق یابد، حوثی های شیعه ۴ امامی این کشور در آن دست بالا را خواهند داشت. کافی است ایران و عربستان بر سر تشکیل این دولت و حکومت به تفاهم برسند. تفاهمی که بی تردید اسرائیل برای جلوگیری از آن هر توطئه ای را به اجرا خواهد گذاشت و هنر بزرگ عربستان و ایران دور زدن و خنثی کردن این توطئه است. سفر و دیدار قریب الوقوع رئیس جمهور ایران به عربستان در این زمینه راهگشا خواهد بود. یمن از دل یک جنگ داخلی چندین ساله بیرون آمده و ارتش و نیروی مسلح آن تبدیل به رزم دیده ترین ارتش خلیج فارس و دریای عدن تبدیل شده که در برخی زمینه های تولید سلاح حتی به خودکفائی نیز رسیده است. البته به کمک سپاه پاسداران و ارتش ایران. آنها حتی موشک و پهپاد نیز تولید می کنند.

روز گذشته وزارت خارجه عربستان درباره نتایج سفر هیات دیپلماتیک خود به یمن اعلام کرد:

هیات سعودی به ریاست محمد آل جابر دیدارهای مختلف و مذاکرات عمیقی درباره موضوعات مختلف در یمن داشت. از جمله درباره اسرای جنگی. ( تاکنون در چند پرواز به جده و صنعا اسرای جنگی دو طرف مبادله شده اند- پیک نت)

در اعلامیه وزارت خارجه عربستان اضافه شده:

 آزادی همه اسرا، ادامه آتش بس و یافتن راه حلی فراگیر برای بحران یمن در سفر هیات سعودی مطرح و قرار شد  دیدارها و مذاکرات در آینده نزدیک دنبال شود و  راه حل سیاسی فراگیر مورد قبول همه طرف های یمنی بدست آید.

یمن بین عمان و عربستان سعودی واقع شده و نقش ورودی به تنگه باب‌المندب را دارد که دریای سرخ را به اقیانوس هند (از طریق خلیج عدن) پیوند می‌دهد و یکی از راهبردی‌ترین خطوط ترابری دریایی در جهان است.

عکس: دیدار هیات مذاکره کننده عربستان با رهبران حوثی ها در یمن


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۶ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: