ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۹ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

جدائی جنسیتی در زبان فارسی وجود ندارد

فارسی که می نویسیم و با آن

سخن میگوئیم را می شناسیم؟

 
 
 

 

در ٢٩ كشور جهان مردم به زبان فارسی صحبت میکنند. همچنین زبان فارسى دومین زبان كلاسيک جهان بعد از زبان يونانى است.

زبان فارسى از نظر تنوع  ضرب‌المثل ها سومین کشور جهان است. در كمتر زبانى فرهنگ لغات مانند فرهنگ لغتنامهٔ ١٨ جلدی دهخدا و يا فرهنگ ۶ جلدی معين وجود دارد.

زبان فارسى توانايى ساختن ۲۲۵ ميليون واژه را دارد كه از این نظر در ميان زبان‌هاى رایج در جهان کم نظیر است. ضمنا زبان فارسی یازدهمین زبان پرکاربُرد در محتوای وب و اینترنت است.

زبان فارسى از لحاظ قدمت، يک سده از لاتين و دوازده سده از انگليسى جلوتر است.

از ده شاعر برتر جهان پنج  شاعر فارسی زبانند. در زبان فارسی میتوان ۱۹  فعل را کنار هم قرار داد و یک جمله ساخت. برای نمونه «داشتم می‌رفتم، دیدم گرفته نشسته، گفتم بگذار بپرسم ببینم می آید یا نمی آید، گفت نمی‌خواهم بیام، می‌خواهم برم بخوابم!»

در زبان فارسی بر خلاف بسیاری از زبان جهان "جدایی جنسیتی" وجود ندارد. مثلاً ضمیر سوم شخص خلاف زبان‌های لاتین و عربی  "او" شامل زن و مرد می‌شود.

در زبان فارسی، بر خلاف زبان های لاتین و اروپایی اگر تأکید بر جنسیت لازم باشد، اولویت با زنان است. ما می‌گوییم: «زن و شوهر»  و یا می گوئیم "خواهر و برادر» و یا می‌گوییم:  «زن و مرد»، حتی می‌گوییم: «زن و شوهر» و یا ما نمی‌گوییم «بشریت» (جمع زن و مرد)

در شاهنامه نیز فردوسی، زنان را تمجید می کند و شاید به همین دلیل است که ما وطن را مادر (زن) و نام دخترانمان را (ایران) می‌گذاریم.

(این اطلاعات را یکی از خوانندگان پیک نت برای ما ارسال کرده است)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۸ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: