ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

17 مهر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 17 مهر

سلاح اتمی برای صلح

و مذاکره است، نه جنگ

 
 

   

"آرامش قبل از توفان" یکی از ضرب المثل های ایرانی است، اما در صحنه سیاسی جمهوری اسلامی آرامش پس از توفان خبری آغاز می شود!

پس از توفانی که درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران همه رسانه ها و دولتمردان غربی دم به دم بر سرعت آن می افزودند و رسانه های داخلی نیز آن را منعکس می کردند، از روز گذشته این توفان رو به آرامش نهاد. دو دلیل و تحلیل در این باره وجود دارد:

1- خبرهای غیر رسمی درباره آزمایش اتمی ایران در کویر سمنان؛

2- برخی تماس ها و مذاکرات پشت پرده، همزمان با مذاکرات رسمی عراقچی وزیر خارجه در سفر به لبنان و سوریه و پزشکیان در سفر به قطر.

برخلاف آن تصور که داشتن سلاح اتمی و یا آزمایش آن یعنی جنگ اتمی، داشتن این سلاح و آزمایش آن یعنی مذاکره و پرهیز از حمله و جنگ! ما درباره همه کشورهای دارای سلاح اتمی شاهد همین نتیجه هستیم. از جمله در ارتباط با کره شمالی که اگر مجهز به سلاح اتمی نبود، جنگ دو کره سالها پیش و به تحریک امریکا بار دیگر آغاز شده بود. بنابراین، آزمایشی که گفته می شود در اوج اخبار لحظه به لحظه حمله اسرائیل به ایران، در کویر سمنان انجام شد، آزمایشی بود با هدف تلاش جهت بازدارندگی و جلوگیری از جنگ! این تلاش و تدبیر عاقلانه ایران بود، برای پرهیز اسرائیل از ماجراجوئی حمله به ایران، اما اگر اسرائیل خلاف آن عمل کند، دست به عملی جنون آمیز زده است.

اما درباره رایزنی ها و مذاکرات احتمالی پشت پرده گفته می شود که همزمان با سفر رييس جمهور ايران به قطر و ديدارش در همین سفر با وزیر خارجه عربستان پیام هائی رد و بدل شد. خبرگزاريهای آكسيوس و رويترز به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده اند که «نمايندگانی از ايران با اختيارات تام در کشور عمان آمادگی ایران برای توافق با اسرائیل و امریکا مطرح کرده اند. در این تماس، آتش بس در غزه و لبنان و خاتمه درگیری ها مطرح شده است.»

این دو خبرگزاری تاکید کرده اند که «در عمان توافقات بزرگی در باره خاورميانه بدست آمده که در چند روز آينده رسمیت خواهد یافت. بر اين اساس عملا بنظر ميرسد، از اين پس شاهد اتفاقات اصلی نه در سطح نظامی، بلكه در سطح مذاكرات سياسی خواهیم بود و روند صلح و توافقات بزرگ و در نهايت بازگشت آرامش پايدار به خاورميانه عملی خواهد شد.»

از پشت عینک واقع بینی اگر به صحنه روبرو نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که دمکرات های امریکا برای باقی ماندن در کاخ سفید نیازمند نقشی موثر برای جلوگیری از دامنه یافتن جنگ خاورمیانه هستند و این سوژه را باید از دست جمهوریخواهان در آورند.

اسرائیل ضرباتی مهلک بر حزب الله و حماس وارد آورده و باید هرچه زودتر آنچه را بدست آورده دو دستی نگهدارد و در مرداب ادامه جنگی غرق نشود که در نتیجه نهائی آن همه چیز را خواهد باخت.

ایران قدرت و توان نظامی و اتمی خود را نشان داد و به آن تصورات اسرائیل و امریکا که فکر می کردند، بقای ایران در گروه قدرت حزب الله و حماس و حشدالشعبی عراقی است خاتمه بخشید و اکنون آشکار شده که آنها نیازمند ایران هستند و نه برعکس.

به این ترتیب، همه طرف های درگیر به آن نقطه ای رسیده اند که برای حفظ آنچه بدست آورده اند باید تن به ترک مخاصمه بدهند. حتی اگر موقت باشد!

 

به كانال تلگرام پيك نت بپيونديد:

https://telegram.me/pyknet

 

 

 

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  8 اکتبر  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: