ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

21 مهر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سوخو 35 و اس 400 وارد ایران شد

دیدار پوتین و پزشکیان

به بهانه بزرگداشت مختومقلی

 
 

    

در ترکمنستان مراسمی برای بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر ترکمن برپا شد. مختومقلی در گرکان ایران به خاک سپرده شده است. انگیزه ملی دولت ترکمنستان از برپائی این مراسم خواه نا خواه تجلیل از یک شاعر ترکمن است، اما برپائی این مراسم انگیزه های دیگری هم داشته که شاید این انگیزه ها مهم تر از انگیزه اول باشد، چرا که مراسم مورد بحث زمینه ای را فراهم آورد که روسای جمهور ایران و روسیه، برای دیدار و گفتگو با یکدیگر حتی منتظر اجلاس بریکس که بزودی در شهر "کازان" تاتارستان روسیه برگزار می شود هم نشده و هر دو به بهانه شرکت در مراسم شاعر ملی ترکمن، راهی عشق آباد پایتخت ترکمنستان شوند. بی شک حاد شدن اوضاع خاورمیانه بر اثر بمباران ها و ترورهائی که اسرائیل درغزه و لبنان مشغول آنست و خطر حمله نظامی به ایران از دلائل و انگیزه های اصلی شرکت دو رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت شاعر ملی ترکمن بوده است. تقریبا همزمان با همین دیدار یک اسکادران هواپیمای نظامی سوخو 35 روسیه به همراه چهار سامانه اس 400 به ایران منتقل شد. سامانه های اس 400 در مراکز فعالیت اتمی ایران مستقر شدند. هر اسکادران برابر با 12 تا 24 هواپیماست و معلوم نیست که اسکادران سوخو 35 که وارد ایران شد یک اسکادران کامل و 24 تائی است و یا خیر؟

ضمنا سخنرانی دکتر پزشکیان در مراسم بزرگداشت مختوم قلی درباره «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها- مبنای صلح و توسعه» بوده است.

آنچه که درباره دیدار ومذاکرات پوتین و پزشکیان تاکنون منتشر شد، تنها چند خط خبر رسمی درباره حسن مناسبات دو کشور و امیداری نسبت به ادامه و گسترش آن بوده است. باید منتظر بود و خواند که پزشکیان درگزارش روزانه ای که می نویسد، چه نکاتی از دیدار با پوتین را مطرح خواهد کرد و آن را با مردم در میان خواهد گذاشت. فعلا و در اولین گزارش روزانه خود از سفر به ترکمنستان گلایه از رسانه های داخلی است که به مراسم مختومقلی در ترکمنستان و شخصیت هائی که در این مراسم شرکت کرده اند آنگونه که باید نپرداخته اند و در عوض صدا و سیما سفر قالیباف به تاجیکستان برای گسترش روابط مجلسین دو کشور را پر مایه پوشش داده است!

 

 

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  12 اکتبر  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: