ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

30 مهر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

 و همه پرسی اتحادیه اروپا در مولداوی

 
 

   

مولداوی یکی از کشورهای کوچک و نسبتا فقیری است که پس از فروپاشی اتحاد شوروی به استقلال رسیده است. دولتی دست راستی در این جمهوری بر سر کار است که می کوشد مولداوی را عضو ناتو کند تا ارتش ناتو بتواند در مرزهای مولداوی و اوکراین و روسیه مستقر شود. این تلاش دولت دست راستی مولداوی تاکنون محقق نشده زیرا چپ ها در مولداوی پرقدرت و سازمان یافته اند و مانع اجرای خواست دولت هستند. ضمنا یک قسمت کوچک از مولداوی بنام "ترانس نیستریا" سالهاست که اعلام استقلال کرده است. در آنجا یکی از بزرگترین انبارهای تسلیحاتی شوروی سابق قرار دارد که  یک ارتش 1500 نفره روسیه از آن محافظت می کند. دولت اوکراین تا کنون چند بار خیز برداشته تا به ترانس نیستریا حمله کرده و به آن انبار بزرگ تسلیحاتی دست پیدا کند، اما بمباران های ارتش روسیه و رابطه دولت ترانس نیستریا با روسیه تاکنون مانع این اقدام شده است.

حالا قرار است در مولداوی یک همه پرسی و انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. دهها هزار تن از مردم مولداوی که در روسیه زندگی می کنند در جریان تدارک این انتخابات در مقابل سفارت مولداوی در مرکز مسکو، صف کشیده اند تا علیه مقامات مولداوی که نمی خواهد اجازه بدهد مردم مولداوی ساکن کشورهای اروپایی فرصت شرکت در همه پرسی و انتخابات را بدهد اعتراض کنند.

هنوز نتیجه رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری مولداوی و همه پرسی برای پیوستن مولداوی به اتحادیه اروپا اعلام نشده است. نیم میلیون مولداوی در روسیه زندگی می کنند.

 

 

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  21 اکتبر  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: