ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شکست کودتا در بولیوی - پیروزی مردم در کنیا

دو ضربه به امریکا و فرانسه

در امریکای لاتین و افریقا

ترجمه آذرنگ از روزنامه اومانیته

 
 
 

 

 

در حالیکه درایران همه در تب و تاب انتخابات بودند، امریکا در بولیوی دست به یک کودتای نظامی زد که با به خیابان ریختن مردم، کودتا شکست خورد. بلافاصله پس از کودتا و محاصره کردن کاخ ریاست جمهوری توسط کودتاچی ها، هم رئیس جمهور و هم مورالس رئیس جمهور سابق و رهبر جنبش انقلاب مردم از همه خواستند به خیابان ها آمده و کودتا را در هم بشکنند. کاری که مصدق از تن دادن به آن ترسید و کودتاچی های ۲۸ مرداد به آسانی بر اوضاع مسلط شدند.

اقدام کودتائی یکساعت بیشتر نتوانست دوام آورد و حیله رهبر کودتا که با اعلام قبول رهبری قوای نظامی توسط رئیس جمهور قصد فریب و انعفال او را داشت نگرفت که در این زمینه مورالس نقش پیشتاز را داشت. رئیس جمهور طی پیامی فرمانده کودتائی ارتش را برکنار و یک نظامی دیگر را فرمانده ارتش اعلام کرد و بدنبال آن تانکهای کودتاچی ها که درهای کاخ ریاست جمهوری را شکسته و وارد آن شده بودند ناچار به عقب نشینی شدند.

پیش از کودتا، رئیس جمهور بولیوی در تلویزیون ظاهر شده و اعلام کرده بود که مهلت قانونی او برای ریاست جمهوری تا ۸ ماه دیگر خاتمه می یابد و پس از آن "مورالس"، رئیس جمهور سابق که یکبار قربانی کودتائی امریکائی شده بود خود را نامزد انتخابات خواهد کرد.

پس از شکست کودتا رئیس جمهور و معاون او در بالکن کاخ ریاست جمهوری ظاهر شده و برای جمعیتی که برای جشن شکست کودتا جمع شده بودند سخنرانی کرد. او از حاضران و جنبش های اجتماعی کشور برای بسیج سریع برای "حفاظت از دموکراسی" تشکر کرد

در یک رویداد دیگر، مردم کنیا علیه حکومت به خیابانها ریختند. پلیس به سوی مردم تیراندازی کرد که حداقل ۲۲ نفر در این تیراندازی کشته شدند. اعتراض مردم کنیا که از جمله کشورهای نیمه مرفه افریقاست علیه تصمیم حکومت برای بودجه دولت بود که علیه خدمات اجتماعی تنظیم شده بود.

حضور مردم در خیابانها، علیرغم کشته شدن ۲۲ تن ادامه یافت و دولت بناچار اعلام کرد که از تصمیم خود منصرف شده است. علیرغم این اعلام انصراف، مردم همچنان به حضور خیابانی خود ادامه میدهند و خواهان تغییرات اساسی در ساختار حکومتی هستند.

شورش انقلاب در کنیا، ضربه دیگری بر فرانسه است که بی سر و صدا چند دهسال بر افریقا حکومت و آن قاره را غارت کرده است.

کمیسیون ملی حقوق بشر کنیا در جریان بسیج در روز سه شنبه ۲۵ ژوئن ۲۲ مورد مرگ را ثبت کرد، از جمله ۱۹ مورد در "نایروبی، پایتخت، و "بیش از ۳۰۰ مجروح و بیش از ۵۰ بازداشت". دولت قصد داشت با تغییر سیستم مالیاتی ۱۶ درصدی بر قیمت نان و ۵.۲  درصدی بر مالیات سالانه اضافه کند.

تظاهرکنندگان پارلمان ودفاتر فرمانداری ها در شهرهای کنیا را محاصره کرده اند..

 

https://www.humanite.fr/monde/amnesty-international/kenya-22-morts-apres-des-tirs-de-la-police-sur-des-manifestants-antigouvernementaux

https://www.humanite.fr/monde/bolivie/bolivie-la-tentative-de-coup-detat-avortee-le-president-luis-arce-garde-la-main-le-chef-de-larmee-arrete


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ ژوئن  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: