ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

چرا اسپوتنیک فارسی با پزشکیان مصاحبه کرد؟

بریکس، شانگهای و اورآسیا

سیاست خارجی پزشکیان است

 
 
 

 

 

سایت روسی اسپوتنیک فارسی، ظاهرا با دو انگیزه از میان ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری که در ساعات پایانی آب رفته و تبدیل شد به ۴ نامزد،  به سراغ دکتر پزشکیان رفته و با او مصاحبه کرده است. این مصاحبه پس از پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی صورت گرفت و منتشر شد. مسئول این سایت "عماد آبشناس" است و مصاحبه کننده "شیوا آبشناس" دختر وی که خبرنگار و گزارشگر ویژه اسپوتنیک فارسی است. از آن دو انگیزه ای که به آن اشاره کردیم، یکی می تواند این باشد که پیروزی انتخاباتی پزشکیان را حدس زده و با رئیس جمهور آینده ایران مصاحبه کرده و دوم نیز شاید بدلیل جمع شدن اصلاح طلبان غربگرا در ستادهای انتخاباتی پزشکیان و بیم از سنگین شدن کفه غربگرائی در دولت آینده باشد.

در میان طرفداران گروه دوم که عمدتا طیف چپ قرار دارند، از بیم همین احتمال، رای به سعید جلیلی را علیرغم تفکرات ارتجاعی – مذهبی که دارد توصیه کرده اند و در روزهای اخیر بی وقفه نگران ترک جبهه شرق و رفتن به سوی غرب بوده اند.

مصاحبه بر محور سیاست خارجی و بویژه روابط با روسیه و چین بود و آینده حضور ایران در بریکس، شانگهای و بازار اورآسیا.

پزشکیان در پاسخ به سئوال اسپوتنیک در همین زمینه، مواضع راهبردی و اعلام شده رهبر جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت:

روسیه کشور دوست و همکار ایران است و در برنامه سیاست خارجی من تعمیق و گسترش روابط با روسیه و چین و بصورت کلی گسترش روابط با حوزه آسیا از جمله اولویت ها خواهد بود. بدون تردید مساعی لازم را برای گسترش روابط با روسیه در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی به کار خواهم گرفت.

در مورد سازمان همکاری شانگهای و بریکس نیز جمهوری اسلامی ایران مخالف سیاست یکجانبه گرایی است و از رویکرد چندجانبه گرایی حمایت می‌کند. علاوه بر این، همکاری‌های منطقه‌ای از جمله اولویت‌های برنامه سیاست خارجی من است. در این چارچوب ایران خواهان حضور فعال و همکاری بیشتر در سازمان های بریکس و شانگهای است و علاوه بر این، به جایگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا که طرف همکاری با ایران است و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های آن برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو آن توجه ویژه خواهم داشت.

پزشکیان درباره برجام نیز گفت:

برجام یک توافق بین‌المللی و سند تایید شده در سازمان ملل متحد است و همچنانکه مقامات روسیه نیز بارها تاکید کرده اند طرف آمریکایی بصورت یکجانبه از آن خارج شده و موجب خسارات‌ فراوان ناشی از این اقدام به مردم ایران شده است. ایران به تعهدات خود پایبند بوده و برنامه من تلاش برای بازگشت طرف مقابل، در سریع ترین وقت ممکن به تعهدات و رفع تحریم‌ها خواهد بود و اطمینان دارم دولت های دوست روسیه و چین در این مسیر ایران را یاری خواهند کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ ژوئن  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: