ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۹ تیر

به استقبال آینده

پس از انتخابات باید رفت! 
 
 

 

 

نتیجه انتخاباتی که روز گذشته (جمعه) انجام شد و از ساعت ۱۲ شب به بعد نتایج آن بتدریج اعلام خواهد شد، پدیده ای بود که پیرامون آن تفسیرهای مختلفی منتشر خواهد شد، بویژه که نکاتی ذره بینی در آن وجود داشت که خود باندازه یک قطب نما اهمیت داشت. تیزهوشی و موقعیت سنجی مردم نیز از جمله پدیده هائی است که باید پیرامون آن سخن گفت. هنوز معلوم نیست آرای کدامیک از نامزدهای حاضر در صحنه در راس آرای دیگر نامزدها قرار خواهد گرفت. ما از پذیرش و انعکاس نظر سنجی های بی وقفه ای که منتشر شد خود داری کردیم زیرا اغلب آنها آلوده به آرزوها و حدسیات بود.

انتخابات را می توان پایان یافته تلقی کرد و آنچه که از این پس باید درباره آن سخن گفت ترکیب دولت آینده و از آن مهم تر برنامه های اقتصادی و اجتماعی دولت است. این که چه کسانی در حکومتیان راضی و ناراضی رای دادند و یا ندادند و یا چه نهادهائی مستقیم و غیر مستقیم پشت کدامیک از نامزدها ایستادند و دهها رویداد دیگر که اعتبار خبری دارند اما اعتبار تحلیلی ندارند، همگی از شب گذشته تبدیل به خاطراتی در دفتر یادمانده ها شدند.

 در حقیقت انتخاباتی که انجام شد برای مدیریت داخلی کشور بود، چرا که مدیریت سیاست خارجی عمدتا در اختیار رهبر و بیت رهبری و اتاق فکری است که در آنجا مستقر است و مانورهای رئیس جمهور – هر کس که باشد- در این زمینه بسیار محدود خواهد بود. بموجب همین شناخت و آگاهی است که از مصاحبه دکتر پزشکیان با خبرگزاری اسپوتنیک فارسی نباید تعجب کرد. نه در باره مصاحبه بلکه درباره محتوای آن و صراحت نظر پزشکیان درباره سیاست خارجی دولت احتمالی او. سیاست راهبردی جمهوری اسلامی تغییر ناپذیر است مگر براثر رویدادهای غیر قابل پیش بینی. مذاکرات با امریکا نه غیر عادی است و نه ممنوع، بلکه باید چارچوب آن با توجه به سیاست راهبردی نگاه به شرق تنظیم شده باشد. سیاست های منطقه و عمدتا نظامی جمهوری اسلامی نیز نمی تواند و نباید تغییر کند زیرا در غیراینصورت قبول خودکشی ملی است. در ارتباط با مذاکرات اتمی و باصطلاح برجام نیز آنچه قطعی است که این مذاکرات ماهیتی بکلی متفاوت با برجامی خواهد داشت که با آن آشنا هستیم. آن دوران و آن قرار داد به تاریخ پیوسته و ایران امروز در موقعیت اتمی و نظامی  و منطقه ای دیگری است. مذاکرات اتمی نیز هیچ ایرادی ندارد اما چارچوب آن نیز باید براساس و منطبق با سیاست راهبردی نگاه به شرق باشد. ما نمیدانیم دیگر نامزدهای انتخاباتی در این زمینه ها چه نظری دارند، زیرا هیچکدام در مناظره های خود با صراحت پزشکیان در باره رابطه با چین و روسیه و سازمان های بریکس و شانگهای و اروآسیا سخن نگفتند. بر لغو تحریم  ها همگی تاکید کردند اما نگفتند که پیوند تحریم ها با فعالیت و نظامی و منطقه ای ایران را چگونه می خواهند حل کنند. ما تصور می کنیم در این مرحله از مذاکرات اتمی، مسئله اصلی قبول عضویت ایران در باشگاه اتمی جهانی است. همانگونه که برزیل و افریقای جنوبی هستند. این عضویت به معنای تولید سلاح اتمی نیست اما ایران باید تضمین های لازم را برای مصون ماندن از حمله اتمی – بویژه از جانب اسرائیل- را بگیرد. اینها چارچوب شناخته شده سیاست خارجی ایران در پیوند با سیاست راهبردی نگاه به شرق است. در همین چارچوب قراردادها و مناسبات اقتصادی نیز قرار دارد.

اشاره به انتخاب مدیر اجرائی برای داخل کشور کردیم. برنامه این مدیریت (رئیس جمهور) باید مبارزه با فساد، خاتمه بخشیدن به تقسیم جامعه به خودی و غیر خودی، بهره گیری از افراد متخصص در تمام زمینه ها، رفتن به سوی تولید داخلی و کنترل واردات و صادرات، مبارزه قاطع با رانت خواری، خاتمه بخشید به فشارهای اجتماعی – بویژه به زنان به بهانه حجاب- و سلسله مسائلی از این دست باشد. در اینصورت است که به امید مردمی که برای تحول و بیرون رفتن کشور از وضع کنونی پای صندوق های رای آمدند پاسخ مثبت داده می شود.  برای تحقق این اهداف، باید یک دولت وفاق ملی مرکب از چهره های توانا، پاکدست، قاطع و دارای سوابق اجرائی از میان همه طیف های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب باشد. حتی از برخی نامزدهای شش گانه انتخابات ریاست جمهوری. در اینصورت از تنش و تقابل های جناحی برای پیشبرد برنامه های اقتصادی و اجتماعی داخلی می تواند جلوگیری کرد و یا حداقل آن را کنترل کرده و کاهش داد.

طبیعی است که پس از اعلام نتیجه نهائی انتخابات ما نظرات دقیق تر خود را پس از مشورت با شورای سردبیری و همکاران پیک نت بتدریج مطرح خواهیم کرد.

فیلم- حوزه میدان سعادت آباد تهران


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ ژوئن  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: