ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

راه حل چیست؟

ترس از اطرافیان

پزشکیان و جلیلی جدی است!

 
 
 

 

 

در یکی از مناظره های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری، پزشکیان در یک جمله کوتاه و معترضه گفت که این مناظره یک به چهار است. یعنی جلیلی، قالیباف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی یکطرف و پزشکیان هم یکطرف.

این جبهه، پس از اعلام دو مرحله ای شدن انتخابات عملا با بیانیه های این سه تن در حمایت از جلیلی بصورت آشکار رونمائی شد. مناظره های متکثر نمایش بود.

قالیباف (و زاکانی هم با مضمونی مشابه) در بیانیه ای اعلام کرد:

"راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند."

۱- چرا این نگرانی را ایشان تا پیش از روز رای گیری و کسب آرائی اندکی بیش از ۳ میلیون  و ۳۳ هزار نداشت و حالا که رای کافی را نیآورده نگران شده است؟ اگر اینقدر آقای جلیلی شایسته و اصلح است، خب در همان دور اول به سود ایشان کنار می رفت که نرفت!

۲- ایشان گفته که از اطرافیان دکتر پزشکیان می ترسد. نخست اینکه همین ترس را طیفی از رای دهندگان به پزشکیان هم نسبت به اطرافیان جلیلی دارند که اتفاقا سازمان یافته اند و می خواهند جمهوری را لغو و حکومت را برقرار کنند. همان اندیشه ای که آیت الله شیخ فضل الله نوری داشت و مجلس و جمهوریت را مخل حکومت اسلامی می دانست. همین اندیشه را نواب صفوی و فدائیان اسلام داشتند و می خواستند آن را با ترور به جامعه تحمیل کنند.

می توان مانند آقای قالیباف که به شخصت پزشکیان احترام گذاشته به شخصیت سالم سعید جلیلی هم احترام گذاشت، اما دراین وسط تکلیف اطرافیان دو طرف چه می شود؟ آیا جبهه پایداری سکوی ریاست جمهوری را نمی خواهد که پس از رهبر کنونی، جمهوریت را لغو کرده و حکومت را برقرار و یکی از عمامه به سرهای سیاه و یا سفید خودشان را حاکم اسلامی درایران کنند؟

آقای پزشکیان که خطوط سیاست خارجی خود را با صراحت در مصاحبه با اسپوتنیک بیان کرد، وابستگی ارتجاعی ندارد که جلیلی دارد، حتی اگر دقیقا معتقد به همان اصول سیاست راهبردی نگاه به شرق باشد که پزشکیان در مصاحبه اش گفت به آن اعتقاد دارد. اگر ایشان از چبهه پایداری و مرتجعین مذهبی جدا شود و پزشکیان هم از اصلاح طلبان غربگرا، دعوای حیدری- نعمتی به سود مردم تمام نخواهد شد و نخواهند توانست مشترکا یک دولت کارآمد، مرکب از افراد متخصص و مصمم از هر دو طیف تشکیل بدهند و مملکت را از وضع کنونی بیرون بیآورند؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۰ ژوئن  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: