ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۱ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سایت مشرق منتشر کرد

چکیده نظرات سیاسی جلیلی

به نقل از پایان‌نامه او 
 
 
 
 

 

سایت "مشرق" در جریان گرم شدن تنور تبلیغات انتخاباتی برای مرحله دوم این انتخابات، بخش هائی از تز دکترای سعید جلیلی را منتشر کرد. ما چکیده پایان نامه دکترای جلیلی را به نقل از همین سایت مشرق منتشر می کنیم و امیدواریم خوانندگان بتوانند بفهمند او چه می خواهد بگوید و در سرش چه می گذرد. ما که نتوانستیم بفهمیم. این چکیده پایان نامه مصداق آن تصلب ذهن و تفکر ارتجاعی است که جلیلی بدان مشهور است.

 

در چکیده پایان نامه جلیلی آمده است:

 

«اندیشه سیاسی مفهومی است که بیانگر یک نوع تفکر و اندیشه منسجم و دارای چارچوب درباره موضوع سیاست می باشد.

این چارچوب و ساختار فکری منسجم، مؤلفه ها، اجزاء و تعاریف خاص خود را دارد که چگونگی تعریف این مؤلفه ها و ربط آن ها به یکدیگر، یک اندیشه سیاسی را به مثابه یک “بنیان” خاص از سایر اندیشه ها متمایز می سازد.

در بررسی و کالبد شکافی اندیشه های سیاسی پنج مؤلفه های این اندیشه و مفاهیم آن، تعریف ها، توصیف هاو تجویز های خاص خود را دارد که آن را به مثابه یک “بنیان” از سایر اندیشه های سیاسی متمایز می سازد

تبیین اندیشه سیاسی اسلام، می تواند در چگونگی عمل پیروان آن تأثیر گذار باشد. از یک سو طرح اسلام در جهان به عنوان مبنای نظام حکومتی و از سوی دیگر بروز رفتارهای سیاسی به نام اسلام در گوشه و کنار جهان، موجب شده است تا تبیین اندیشه سیاسی این دین نه تنها برای پیروان و بازیگران عمل سیاسی آن، بلکه برای پیروان سایر ادیان و دیدگاه ها نیز که تماشاگر این نوع از عمل سیاسی هستند، قابل توجه باشد.

قرآن درباره هر یک از مؤلفه های اندیشه سیاسی مباحثی را مطرح می نماید که به هر یک از این اجزاء و پایه ها، قوام و اتحکام منطقی می بخشد و در مجموع طرح کلی بحث از همگونی، توازن، انسجام منطقی و عدم تعارض بین بخش ها برخوردار می باشد.

در هستی شناسی، سخن از عالم غیب و تأثیر آن بر عالم طبیعت (شهود) می آید و باور به حقیقت غیب از ویژگی های معتقدین به این اندیشه قرار داده می شود. بر این مبنا، نیک فرجامی را آنگاه کامل می داند که تمام مراحل هستی را شامل شود و این نه تنها نفی دنیا نیست بلکه تأکید بر نیک فرجامی در آن است، چار که نیک فرجامی را برای تمام مراحل هستی از جمله دنیا می خواهد. در بحث انسان شناسی، مهم ترین ویژگی این اندیشه این است که در کنار جایگاهی که برای انسان در ارتباط با طبیعت و سایر انسان ها قائل است، رابطه ای برای انسان با پرودگار هستی ترسیم می کند و انسان را به عنوان جانشین پرودگار در زمین معرفی می کند. قائل شدن به ربوبیت برای مبدا هستی، در کنار قرار دادن وحی به عنوان مهم ترین منبع معرفتی برای انسان، نشانگر آن است که اندیشه سیاسی نمی تواند خالی از راهنمایی و هدایت پرودگار هستی باشد و وحی و هدایت الهی باید مبنای عمل سیاسی باشد.

نگاهی به پایه های اندیشه سیاسی اسلام نشان می دهد محوری مشترک مباحث آن را به یکدیگر مرتبط می سازد؛ این محور مشترک مؤثر دانستن مبدأ ربوبی در تمام مناسبات هستی است که حلقه های وصل این پایه ها به محور مبدأ ربوبی، دو عنصر “ایمان و عمل صالح” می باشد و این دو عنصر نیز مبتنی بر اراده و اختیار انسان می باشند.

بر این چهار پایه و محور و حلقه های وصل است که سقف اندیشه سیاسی درباره مباحث جامعه و دولت معنی پیدا می نماید و چرایی تجویزهایی که در این باره صورت می گیرد، روشن می شود. دولت و جامعه دو بستر مهم برای تحقق یک اندیشه در عمل می باشند.

آنچه مبنای عمل است باید معطوف به هدایت الهی باشد. بر این مبنا، پذیرش انسان و اراده او برای قبول حکم خدا شرط لازم برای تحقق دولت و جامعه مورد نظر اندیشه سیاسی اسلام خواهد بود. پذیرش حکم خدا صرفاً به معنی پذیرش افرادی به عنوان عهده داران حکم از جانب خداوند نمی باشد بلکه همراه آن، پذیرش ساری و جاری شدن حکم خدا در تمام مناسبات فردی و اجتماعی نیز می باشد و پذیرش این مبانی نظری همراه با پذیرش چارچوب رفتاری نیز می باشد. به علاوه اینکه با توجه به سنن و قوانینی که بر هستی جاری است؛ بر رفتار و عمل، آثاری مترتب خواهد بود که این آثار متناسب با آن رفتار است. بر اعمال سوء ، آثار سوء و بر ایمان و عمل صالح که حکم خداست، حیات طیبه مترتب خواهد بود.

قرآن تأکید دارد آنچه مبنای عمل از سوی خداوند تعیین شده است چون از مبدأ ربوبی و آفریدگار اسنان وضع شده است منطبق با فطرت، استعداد و ظرفیت و توانایی انسان هاست. از این رو این قوانین سازگارترین قوانین با ساختار و شاکله انسانی است.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱ جولای  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: