ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۱ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مکرون شکست دوم انتخاباتی را خورد

حزب "جبهه ملی" لوپن

در نیم قدمی تشکیل دولت فرانسه

 
 
 

 

 

انتخابات پیش از موعد پارلمانی روز گذشته در فرانسه پایان یافت و بموجب آرای اعلام شده، حزب "اتحاد ملی" خانم لوپن با ۳۴ در صد آراء در صدر قرار گرفت. جبهه چپ در این انتخابات ۲۹ در صد آراء را بدست آورد و حزب حاکم که مکرون رئیس جمهور فرانسه از آن حزب است ۲۱ درصد آراء را بدست آورد. میزان شرکت در این انتخابات در مقایسه با انتخابات پارلمانی گذشته فرانسه ۲۰  در صد بیشتر بوده است که آن را بین ۶۰ تا ۶۵ در صد برآورد کرده اند.

هنوز و علیرغم پیروزی در انتخابات روز گذشته، شمار کرسی های پارلمانی حزب اتحاد ملی برای تشکیل دولت کافی نیست. به همین دلیل انتخابات دو مرحله ای شد و مرحله دوم آن هفته آینده انجام می شود. در این مرحله دو پیروز انتخابات مرحله اول در برابر هم قرار می گیرند. حزب اتحاد ملی و جبهه چپ.

بنابراین، احتمالا بخشی از آراء حزب مکرون و حزب جمهوریخواه که در مرحله اول ۱۰ و نیم در صد رای آورده و مایل به ائتلاف با حزب خانم لوپن است، به سود حزب خانم لوپن به صندوق ها ریخته خواهد شد و احتمالا بخشی از آراء سرگردان حزب جمهوریخواه مکرون نصیب جبهه چپ خواهد شد.

تاکنون، در تاریخ انتخاباتی فرانسه سابقه نداشته که یک جبهه چپ در برابر یک جبهه راست و ناسیونالیست قرار گرفته باشد. یعنی همین موقعیتی که اکنون در فرانسه پیش آمده است. آنچه از هم اکنون قطعی است آنست که مکرون از کاخ الیزه کوچ خواهد کرد. او پس از شکست در انتخابات پارلمانی اروپا مجلس فرانسه را به امید جلب حمایت مخالفان حزب اتحاد ملی خانم لوپن منحل و تجدید انتخابات زود هنگام را اعلام کرد که روز گذشته این انتخابات انجام شد و او شکست دوم را متحمل شد.

حزب اتحاد ملی لوپن در صورت ائتلاف با حزب جمهوریخواه که در انتخابات دیروز ۱۰ و نیم در صد آراء را بدست آورد و همچنین بخشی از طرفداران و اعضای حزب مکرون که در این انتخابات شکست خورد، می تواند دولت تشکیل بدهد و مانع پیروزی جبهه چپ برای تشکیل دولت شود.

برای تشکیل دولت نیاز به ۲۸۹ کرسی پارلمانی است که اکنون حزب اتحاد ملی ۲۰۰ کرسی را دارد و احتمالا در مرحله دو انتخابات به تعداد کرسی های مورد نیاز برای تشکیل دولت دست خواهد یافت.

مهار مهاجرت لجام گسیخته و فاصله گیری از جنگ اوکراین و باز گرداندن سیاست عادی با روسیه از برنامه های جبهه ملی مردمی فرانسه است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱ جولای  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: