ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۶ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اجلاس شانگهای با حضور سران

۵ پیشنهاد "شی جی پینگ"

برای آینده شانگهای و جهان

 
 
 

 

 

شی جی پینگ رئیس جمهور چین در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای ۵ پیشنهاد برای آینده شانگهای و در واقع آینده جهان مطرح کرد. او درباره این ۵ پیشنهاد در سخنرانی خود در اجلاس شانگهای که در آستانه پایتخت قزاقستان (از ایران مخبر قائم مقام رئیس جمهور شرکت کرده بود) تشکیل شده بود گفت:

در حال حاضر، تغییرات در جهان، زمان و تاریخ به شکلی بی سابقه در حال رخ دادن است. در حالی که تمدن بشری در حال پیشرفت بزرگ است، ناامنی ها، بی ثباتی ها و عدم اطمینان ها نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. کلید برای مقابله مطلوب با این تغییرات، داشتن خرد برای تشخیص تغییرات، سازگاری با تغییرات و داشتن شجاعت است. ما باید آگاهی جامعه ای با آینده مشترک را قویاً ایجاد کنیم، همیشه از «روح شانگهای» حمایت کنیم، مسیر توسعه ای را که متناسب با شرایط ملی کشورمان و واقعیت منطقه است، دنبال کنیم و به طور مشترک خانه ای بهتر برای سازمان همکاری شانگهای بسازیم تا مردم همه کشورها بتوانند از زندگی آرام، کارهای خوب و سعادت بهره مند شوند.

وی پنج پینشهاد در این راستا مطرح کرد:

اول، یک خانه مشترک حاکی از وحدت و اعتماد متقابل بسازید. "روح شانگهای" در راستای اصول پنج گانه همزیستی مسالمت آمیز است و این ارزش مشترک این سازمان می باشد و باید همواره مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. ما باید به انتخاب مستقل یکدیگر در مسیر توسعه احترام بگذاریم، از یکدیگر در حفاظت از منافع اصلی حمایت کنیم، اختلافات را کنار بگذاریم، به دنبال ایجاد اجماع باشیم و اعتماد متقابل را از طریق ارتباطات استراتژیک تقویت کنیم. چین توصیه می‌کند که کشورهای عضو تبادل تجربیات را در حکومتداری تقویت کرده و مجمع احزاب سیاسی سازمان همکاری شانگهای را در زمان مناسب برگزار کنند.

دوم، یک خانه مشترک صلح آمیز و آرام بسازیم. تنها زمانی که همه کشورها امن باشند، می‌توان امنیت واقعی برقرار کرد. باید ضمن تکمیل مکانیسم ها و روش های همکاری امنیتی، تسریع در ساخت مرکز جامع مقابله با تهدیدات و چالش های امنیتی و نهادهای وابسته به آن و ایجاد مرکز مبارزه با مواد مخدر، به تقویت مبادلات اطلاعاتی و انجام عملیات مشترک ضروری پرداخت. چین رزمایش مشترک ضد تروریسم «همکاری ضد تروریسم ۲۰۲۴» و سایر فعالیت ها را به طور مطلوب برگزار خواهد کرد. همچنین باید نقش پلتفرم هایی مانند سازوکار هماهنگی و همکاری برای کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به افغانستان در مسیر بازسازی مسالمت آمیز را احیا و پررنگ ساخت.

سوم، خانه مشترک حاکی از رفاه و توسعه بسازیم. چین پیشنهاد می کند سال ۲۰۲۵ را به عنوان "سال توسعه پایدار سازمان همکاری شانگهای" نامگذاری شود و چین مایل است با همه طرف ها همکاری کند تا هشت اقدام ساخت مشترک با کیفیت بالا "کمربند و جاده" را به طور کامل اجرا کند. چین از همه طرف‌ها برای استفاده از سیستم ناوبری ماهواره‌ای «بی‌دو» و مشارکت در ساخت ایستگاه‌های تحقیقات علمی بین‌المللی در کره ماه استقبال می‌کند. چین ایجاد اتحاد آموزش دیجیتال سازمان همکاری شانگهای را پیشنهاد می کند و مایل است فرصت های آموزش فناوری دیجیتال را برای کشورهای سازمان همکاری شانگهای فراهم کند و به مدرنیزاسیون سیستم مدیریت سازمان و بهبود کارایی عملیاتی این سازمان یاری کند.

چهارم، خانه مشترک حاکی از حسن همجواری و دوستی بسازیم. ضمن استفاده کامل از نقش نهادهای غیردولتی مانند کمیسیون حسن همجواری و همکاری سازمان همکاری شانگهای، به برگزاری موفقیت آمیز فعالیت های نمادین مانند مجمع طب سنتی، گردهمایی دوستی غیردولتی، اردوهای تبادل جوانان و غیره ادامه دهیم. چین از مشارکت فعال طرف ها در مجمع توسعه سبز چینگ‌دائو و مجمع زنان استقبال می کند. چین در ۵ سال آینده فرصت سفر ۱۰۰۰ جوان برای تبادلات از کشورهای سازمان همکاری شانگهای فراهم خواهد کرد.

پنجم، خانه ای مشترک حاکی از انصاف و عدالت بسازیم. باید ضمن برقراری چندقطبی شدن جهان برابر و منظم و جهانی شدن اقتصادی فراگیر و ایجاد چندجانبه گرایی واقعی، حکمرانی جهانی را در جهتی عادلانه تر و معقول تر شکل دهیم، و برای از بین بردن موانع صلح، و موانع توسعه، ناامنی و مدیریت ضعیف، نقش شایسته سازمان همکاری شانگهای ایفا شود.

اتحاد و همکاری تجربه موفق سازمان همکاری شانگهای در مسیر پیشرفت خود است و همچنین انتخاب اجتناب ناپذیر برای مقابله با تغییرات در مسیر جدید و ایجاد وضعیت جدید است. پس از اجلاس آستانه، چین ریاست دوره ای سازمان را بر عهده خواهد گرفت. چین مایل است با شرکای خود در این سازمان همکاری کند و همچنین با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بیشتر که «روح شانگهای» را به رسمیت می‌شناسند، همکاری کند تا چشم‌انداز ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشر را روشن‌تر و امیدوارکننده‌تر کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۶ جولای  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: