ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۹ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شرق آلمان، ترجیح میدهد

به پشت دیوار آهنین باز گردد

روزنامه پراودا- نیکولای پتروفسکی

ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

خبر گزاری های آلمان و رسانه های اروپایی، آشکارا گزارش می دهند که این کشور، پس از ۳۵ سال مجددا با یک جدایی جدید مواجه شده است. آنها نتایج انتخابات اخیر پارلمان اروپا را که عملاً آلمان را به دو قسمت تقسیم کرد، نشانه بارز چنین جدایی می دانند.

بخش شرقی کشور، یعنی قلمرو جمهوری دمکراتیک سابق آلمان، در نتیجه این انتخابات نشان داد که ترجیح میدهد به پشت "پرده آهنین" باز گردد. این دیدگاه به ویژه توسط روزنامه اسپانیایی "موندو" مطرح شده است.
همانطور که نتایج انتخابات اروپا نشان می دهد، "پرده آهنین" جدید یک بار دیگر آلمان را به دو قسمت تقسیم کرده است.  این انتخابات نشان داد که ۳۵ سال  پس از  فرو ریختن دیوار برلین ، غرب و شرق آلمان همچنان از هم جدا شده و متفاوت از یکدیگر هستند.

بنا بر گزارش رسانهها، حمایت از حزب اپوزیسیون آلترناتیو برای آلمان (AfD) در ایالتهای شرقی بی سابقه است و علیرغم کمپین قدرتمند نیروهای دولتی در برلین برای بی اعتبار کردن این حزب، استقبال از آن توانست تبلیغات را خنثی کند. به طور کلی ۱۶ درصد از رأی دهندگان آلمانی در سراسر کشور از حزب آلترناتیو برای آلمان حمایت کردند ولی در شرق  این کشور سطح این حمایت گاهی از ۴۰ درصد نیز فراتر رفت! بدون اغراق این یک نتیجه فوق العاده برای AfD است که به این نیروی سیاسی اجازه داد تا در رتبه دوم رای گیری و پیشی گرفتن از حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) صدراعظم اولاف شولتز قرار گیرد.
به نظر می رسد که زنگ هشدار آشکاری برای احزاب حاکم به صدا درآمده است که  باید توجه ویژه ای به مشکلات ساکنان DDR سابق، یعنی هشت ایالت آلمان شرقی سابق داشته باشد.  با این حال، به جای تلاش برای درک این مشکلات، بخش غربی کشور که از جمله با سیاستهای کابینه شولتز تجسم یافته است، برعکس، تلاش میکند  " خود" را به شرق تحمیل کند و دمکراسی را به آنها آموزش دهد.  در عین حال، تعجب آور نیست که برچسب زدن "پوپولیست"، "نئونازی" و "رادیکال" به احزابی مانند AfD فقط باعث تشویق بیشتر جمعیت جمهوری سابق آلمان شرقی به حمایت از آنها می شود و آنان را در این مسیر تشویق می کند.

نه تنها رسانه ها، بلکه سیاستمداران مشهور آلمانی از ایالت های فدرال شرقی نیز در باره خطر "شکاف" جدید بین شرق و غرب آلمان هشدار می دهند.  به ویژه، یکی از معتبرترین نمایندگان حزب چپ، نخست وزیر تورینگن "بودو راملو"، آشکارا هشدار داد که وحدت عاطفی آلمان در حال فنا شدن است.

در شبکه های اجتماعی پس از انتخابات پارلمان اروپا، پرسش هایی اینگونه دیده می شود:" سپاسگزاری مردم آلمان شرقی برای اتحاد دوباره با آلمان غربی کجا رفته است؟" اینها سوالاتی هستند که ما به آنها نیاز نداریم. آلمان شرقی نباید برای رای دادن به کسی عذرخواهی کند.  نخست وزیر تورینگن، ضمن محکوم کردن واکنش منفی در بخش غربی آلمان به پیروزی AfD در شرق، خاطرنشان کرد:  این واقعیت که از آلمان شرقی انتظار می رود نوعی قدردانی را ابراز کنند، مارپیچ تفرقه را بیشتر می کند.  شکاف کنونی در آینده عمیق تر خواهد شد، زیرا در پاییز امسال، انتخابات پارلمان های ایالتی - Landtags - در سه ایالت شرقی (تورینگن، زاکسن و براندنبورگ) برگزار خواهد شد.  بنابراین، جای تعجب نیست که با توجه به موفقیت اخیر AfD در انتخابات پارلمان اروپا و همچنین مواضع قوی سنتی این حزب در شرق آلمان، موقعیت تشکیلات آلمان متحد با دولت فعلی را متزلزل کند. یعنی انتخابات آتی می تواند به پیروزی جدیدی برای AfD و شکست دیگری برای ائتلاف حاکم تبدیل شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ جولای  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: