ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۹ تیر ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۹ تیر

دو تبریک کتبی و تلفنی

سیاست خارجی پزشکیان را نشان داد 
 
 

 

 

پیام تبریک حسن نصرالله به پزشکیان به مناسبت پیروزی او در انتخابات و همچنین تلفن پوتین به پزشکیان هم برای تبریک این پیروزی و هم تاکید بر روابط و مناسبات میان روسیه و ایران، اگر نگوئیم مهم ترین، حداقل یکی از معدود پیام های مهم روزهای اخیر خطاب به پزشکیان است.

اهمیت این دو پیام و گفتگو در آنست که در فاصله دو مرحله انتخابات، بویژه در خارج از کشور در بوق غربگرا بودن پزشکیان بدلیل اطرافیانش و پایان نگاه به شرق دمیده بودند. هم دو پیام و گفتگو و هم پاسخ های پزشکیان نشان داد که سیاست راهبری جمهوری اسلامی در پیوند با شرق در دولت پزشکیان نیز دنبال خواهد شد و ای بسا عمیق تر و دقیق تر از دولت رئیسی. بویژه که او از سال دوم ریاست جمهوری اش در ادامه سیاست نگاه به شرق پا سست کرده بود و به همین دلیل در اجلاس سران بریکس در پکن نه خود شرکت کرد و نه وزیر خارجه اش عبداللهیان و بجای آنها زاکانی شهردار تهران را فرستادند به آن اجلاس که خواه نا خواه کسی با او گفتکو نکرد و تنها یک قرار داد مجهول برای خرید  اتوبوس با او بستند.

در ادامه این پا سست کردن، در مراسم و رژه سالگرد پیروزی بر فاشیسم آلمان و شکست ارتش هیتلر در جنگ دوم که سهم اصلی را در آن ارتش سرخ اتحاد شوروی داشت، نه رئیسی شرکت کرد و نه عبداللهیان و حتی معاون اول رئیس جمهور را هم اعزام نکردند واین درحالی بود که تقریبا سران تمام کشورهای عضو بریکس و شانگهای در آن مراسم در میدان سرخ مسکو حضور یافتند.

مورد سوم، عدم شرکت رئیسی و وزیر خارجه اش در اجلاس شانگهای بود که از سوی ایران تنها دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار دکتر احمدیان شرکت کرد که همین امر نشان داد رئیسی از سیاست و نگاه سپاه و بیت رهبری فاصله گرفته است.

پزشکیان در پاسخ به پیام نصر الله نوشت:

"جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده است. حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی داشته و باقدرت تداوم خواهد داشت".

در ارتباط با تلفن پوتین به پزشکیان

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد:

"دو رئیس جمهور ایران و روسیه آمادگی خود را برای همکاری نزدیک جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه اعلام کردند."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ جولای  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: