ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۵ خرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

زمینه سازی برای عضویت افغانستان در شانگهای

گام های بلند طالبان برای

نجات افغانستان از بحران

 
 
 

 

 

اقدامات طالبان برای بهبود وضع اقتصادی افغانستان، ممکن است از لحاظ عددی چشمگیر نباشد؛ اما از لحاظ کیفی بنیادی و حیاتی است:

۱- جمع آوری عواید ملی؛

۲- تلاش برای استخراج معادن و سرمایه‌گذاری روی منابع طبیعی

۳-توجه کافی به صنعت داخلی و تولیدات ملی؛

۴- تمرکز روی تعامل مثبت اقتصادی با کشورهای همسایه؛

۵- توجه به پروژه های ملی و زیر بناها؛

۶- کنترل کشت تریاک و جلوگیری از اقتصاد مواد مخدر.

جاوید یوسفی گزارشگر افغانستان می نویسد:

اقدامات فوق‌الذکر هرکدام نقش مثبت و پایدار بر بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان دارد و تقویت این نگاه به اقتصاد کشور می  تواند افغانستان را در مسیر توسعه قرار دهد.

هرچند هنوز افغانستان با اقتصاد بحرانی مواجه است؛ اما سیاست اقتصادی طالبان تا حدودی قابل‌توجهی موفق بوده است و اگر دچار کژی نگردد می توان به نتایج مثبت آن باورمند بود.

 

همچنین گزارش شده که مقامات عالی‌رتبه طالبان برای دیدار با امیر قطر که به تهران سفر کرده خود را به ایران رسانده و با وی دیدار و مذاکره کردند. ظاهرا ایران واسطه این دیدار بوده است.

در این دیدارملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان با امیر قطر حضور داشتند.

این تحرکات، پس از اجلاس اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو شانگهای که افغانستان در آستانه عضویت در آن قرار دارد انجام شده است. در اجلاس شانگهای که در پایتخت قزاقستان "آستانه" برگزار شد، رئیس جمهور این کشور گفت:  برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان و ایجاد ثبات در این کشور باید به شرایط  افغانستان توجه جدی کرد. ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از یک بحران انسانی و ایجاد شرایط برای ثبات بلندمدت در افغانستان بسیار مهم است.

همچنین در همین نشست، وزرای خارجه روسیه و پاکستان با یکدیگر بر سر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان مذاکره کردند و توافق کردند که یک گروه تماس برای افغانستان و مصوونیت خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر تشکیل شود.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنانی پس از پایان نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای، ایجاد گروه تماس را برای گسترش هم‌کاری‌ها با افغانستان مهم خوانده است.

 

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در همین ارتباط در آستانه گفت: اعضای نشست به نفع از سرگیری فعالیت‌های گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان صحبت کردند. این یک مکانیزم مفید برای تبادل ارزیابی درباره چگونگی ادامه عادی‌سازی اوضاع در اطراف این کشور است و به مقام‌های افغانستان کمک می‌کند تا از روند فراگیر ملت سازی به‌ شمول نمایندگان همه گروه‌های قومی و سیاسی اطمینان حاصل کنند.

وزیر خارجه پاکستان نیز پس از مذاکره با لاوروف گفت: در جریان این نشست، بر ایجاد حکومت فراگیر، رعایت حقوق زنان و دختران و پیکار با هراس‌افکنی در افغانستان تاکید ورزیده شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۵ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: