ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۵ خرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۵ خرداد

دفتر رئیسی بسته شد

نامزدهای انتخابات به صف 
 
 

 

 

دفتر ابراهیم رئیسی و حدس و گمان ها درباره دلیل سقوط هلیکوپتر وی بسته شد و  دفتر انتخاب جانشین برای او آغاز. چنان که تا چند روز دیگر و با گرم شدن تنور انتخابات، رئیسی به فراموشخانه سپرده خواهد شد. فعلا بیش از شمار انگلشتان دو دست، افراد نام آشنائی خود را نامزد انتخابات کرده اند. نامزدهائی که چشم دیدن یکدیگر را ندارند و هر کدام به نوعی و در دوره ای زخم شورای نگهبان و یا بیت رهبری را بر پهلو دارند.

بهترین گزینه آن بود که با حکم حکومتی در یکسال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی که به او وفا نکرد، یک جانشین (غیر از مخبر معاون اول رئیسی) برای ریاست جمهوری تعیین می شد تا سر فرصت و سر موعد مقرر انتخابات برگزار شود، اما شورای نگهبان و جلسه سران فورا پیش افتاد و برگزاری انتخابات را طبق قانون اساسی (طی ۵۰ روز) اعلام کرد. شاید هنوز هم برای اعلام حکم حکومتی دیر نشده باشد، اما فعلا نشانه ای از آن مشاهده نمی شود و هر روز بر تعداد داوطلبان افزوده می شود. این اعلام نامزدی ها یک طرفه است. یعنی ۵۰ در صد نامزدی بصورت غیر مستقیم اعلام شده و باید دید تکلیف ۵۰ در صد دوم یعنی تائید صلاحیت ها چه خواهد شد و در روزهای آینده نام چه افرادی به لیست نامزدها اضافه خواهد شد.

ابراهیم رئیسی از سوی  هیات ۸ نفره تعیین مصداق رهبری در مجلس خبرگان گزینه جانشینی رهبر جمهوری اسلامی بود و مجلس خبرگان این برگماری را به علی خامنه ای اطلاع داده بود و به  همین دلیل فورا او را در پست های مختلف (ریاست قوه قضائیه، تولیت آستانقدس و ریاست جمهوری) گذاشتند تا بی خبری و بی تجربگی اش را جبران کند.

 ایرانی ها طبق یک سنت دیرینه، ضعف های مردگان را فراموش می کنند، بویژه اگر وی کشته شده ، ترور شده و یا به مرگی ناگهانی فوت کرده باشد. این بزرگ نمائی که این روزها از رئیسی می کنند ناشی از همین خصلت ایرانی هاست که البته فعلا بیشتر شامل حال حکومتی ها می شود و نه اکثریت مردم.

حتی همه کسانی که خود را با پیراهن مشکی عزاداری نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده اند، تا پیش از سقوط هلیکوپتر رئیسی از جمله منتقدان جدی مدیریت ضعیف و بویژه گردش به غرب او در ماههای اخیر بودند.

بهر روی، تا لیست تائید صلاحیت شده ها برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشود نمی توان پیش بینی کرد چه کسی سکاندار ریاست جمهوری خواهد شد. فعلا وزن کشی ها بیشتر تخیل و آرزوست تا امکان و واقعیت. بویژه که ممکن است در روزهای آینده افرادی به میدان در آیند که تاکنون نامشان برای ریاست جمهوری مطرح نبوده است. مثلا روحانی کمتر رسانه ای شده ای مانند احمد مروی که حالا بیش از ۳ سال است که بی سر و صدا امپراطوری آستانقدس را اداره می کند و از  صبوری، سواد، کم سخن گفتن و مدیریت او تعریف هم می کنند. او، پس از رئیس جمهور شدن رئیسی، جانشین او در آستانقدس شد و علم الهدا برای سلطه بر تولیت آستانقدس حسرت به دل ماند! چنان که بتدریج امام جمعه بودنش هم زیر علامت رفت. از جمله ویژگی های "مروی" عدم دخالت او در کار علم الهدا بود. البته بصورت آشکار، والا ای بسا بصورت منظم اما چنان مخفی که موجب واکنش داماد او (رئیسی) نشود گزارش فعالیت های مخرب او را به بیت رهبری می داده است. هنوز باید منتظر ورود چهره های دیگری به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بود. عجله نباید کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۵ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: