ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۷ خرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با توجه به اهمیت شورای رهبری

آیا یک غیر روحانی

رئیس جمهور خواهد شد؟ 
 
 

 

 

مراسم تشییع رئیسی و خاکسپاری او در حرم امام رضا خاتمه یافت و تنور انتخابات ریاست جمهوری در میان حکومتیان گرمتر. هنوز معلوم نیست چه کسانی بصورت قطعی خود را نامزد این انتخابات خواهند کرد و شورای نگهبان صلاحیت کدام نامزدها را تائید خواهد کرد. تا پایان این دو مرحله، نمی توان پیش بینی کرد، انتخابات ریاست جمهوری را چگونه می خواهند مهندسی کنند و این که آیا یک روحانی رئیس جمهور خواهد شد و یا یک غیر روحانی.

روز گذشته سلیمی نمین، سردبیر کیهان هوائی که دیگر منتشر نمی شود، اما کانال های ارتباطی او با بیت رهبری و نهادهای امنیتی همچنان برقرار است، در یک اظهار نظر کوتاه درباره علی لاریجانی نوشت: به گفته رهبری، جفای به او جبران می شود. (نقل به مضمون)

اما این پیش بینی و اظهار نظر دو پهلوی سلیمی نمین را نیز نمی توان نقد کرد و حجت را تمام. بویژه که خود علی لاریجانی هم هنوز آمادگی خود را برای نامزدی انتخابات اعلام نکرده و با شناختی که از او وجود دارد و تجربه تلخی که از رد صلاحیتش در انتخابات گذشته دارد، تا نداند که فضای بیت رهبری چیست پا پیش نخواهد گذاشت. انتقال قالیباف از مجلس به ساختمان ریاست جمهوری نیز بعید به نظر می رسد. پیش بینی نامزدی مخبر نیز کمی شتابزدگی است. فعلا بیشتر اعضای کابینه ابراهیم رئیسی نگران موقعیت خویش در دولت آینده هستند و میدانند که کابینه ضعیف ابراهیم رئیسی تجدید نخواهد شد. نشانی از تب و تابی که در میان حکومتیان و حاشیه حکومتی وجود دارد در میان مردم دیده نمی شود. باید منتظر دقیقه ۹۰ ماند. یعنی اعلام اسامی تائید صلاحیت شده ها و واکنش های مثبت یا منفی مردم. در ضمن نباید فراموش کرد که در صورت در گذشت رهبر جمهوری اسلامی، یک شورای موقت رهبری تا برگماری رهبر جایگزین تشکیل می شود که مرکب خواهد بود از سران سه قوه به ریاست رئیس قوه مجریه، یعنی رئیس جمهور. آیا با پیش بینی تشکیل این شورا، امکان پذیر است که یک غیر روحانی در حد مخبر ریاست شورای رهبری را برعهده بگیرد؟ اگر پاسخ منفی باشد، دراینصورت باید منتظر نامزدی یک روحانی برای ریاست جمهوری بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۷ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: