ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ خرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه رادیو گفتگو با سردبیر اسپوتنیک در ایران

حرف از گردش به شرق میزنند

اما نگاهشان به غرب است

 
 
 

 

 

بخش فارسی سایت اسپوتنیک، یک برنامه رادیو تصویری راه اندازی کرده که از شنبه تا چهارشنبه منتشر می شود. در هفتمین شماره این رادیو که "گفتگو" نام دارد، مصاحبه ای با عماد آبشناس مسئول خبرگزاری اسپوتنیک در ایران انجام شده که ما بخش هائی از آن را که از دقیقه 40 است منتشر می کنیم و برای آنها که میخواهند این مصاحبه را بصورت کامل بشنوند لینک آن را در ادامه این مطلب می گذاریم. آگاهی از این مصاحبه برای آنها که این روزها از ابراهیم رئیسی یک قدیس ساخته اند که شهید شد و قلب انقلابیون را به درد آورد جالب است. همانها که تصور کرده بودند دولت ابراهیم رئیسی درعین حال که سرگرم مذاکرات پنهان با امریکائی ها در عمان و واشنگتن بوده، طی 3 سال گذشته نگاه به شرق داشته و در عین نشست وبرخاست منظم با اتاق بازرگانی دشمن لیبرالیسم اقتصادی بوده است. ما خواهان مرگ هیچ حش و حادثه برای هیچکس نیستیم، اما این دلیل نمی شود که واقعیات را حتی در اوج احساسات نسبت به قربانی و یا قربانیان حادثه نگوئیم و ننویسیم.

عماد آبشناس در این مصاحبه می گوید:

 

«من به عنوان یک ایرانی می گویم، مشکل از ما است. ما الان در این سیستم تکلیف خودمان را روش نکرده ایم که می خواهیم چکار بکنیم، من اخیرا با یکی از مقامات ارشد چینی جلسه داشتم. یکی از بحث هائی که ایشان مطرح کرد، این بود که آقای آبشناس ما با (دولت) شما تفاهمنامه امضاء می کنیم، قرار داد امضاء می کنیم با امارات و عربستان هم امضاء می کنیم، هنوز آن مقام اماراتی یا سعودی به کشورش برنگشته، اجرای قرار داد شروع می شود.اما بعد در ایران پس از چندین سال پیگیری هنوز  قرار دادها اجرا نمی شوند. این ایراد کار ما است. ما باید  متوجه بشویم که شرایط جهانی دارد تغییر می کند. یعنی کشور ما یک موقعیت ژئوپلتیک، یک موقعیت ژئواستراتژیکِ بلقوه در سطح جهان دارد، ما یک سری امکانات و منابع داریم که هیچ کشور دیگری در منطقه چنین امکانات و منابعی را ندارد. هیچ کشوری در منطقه موقعیت جغرافیائی ایران را ندارد. ما می توانیم نهایت بهره را از این موقعیتمان ببریم. ما باید به هر حال چابک عمل کنیم. در سیستم دولتی خودمان، در سیستم اداری خودمان بالاخره تصمیم بگیریم که می خواهیم چکار بکنیم.

ببینید ما الان، بنا به گفته رهبری و مقامات عالی کشورمان به سمت شرق می خواهیم برویم. اما در ساختار درون دولتیمان هنوز مقاومت هست. در این باره شما هم می بینید که هنوز برخی هستند که قبله آمالشان آمریکا و اروپاست. هنوز متوجه نشده اند، همین لحظه که ما داریم صحبت می کنیم، اگر آمریکا بیاید و اعلام کند که من تحریم های ایران را برمی دارم . این  فقط حرف است و عمل نمی کند. هنوز تحریم های زمان مصدق را بر نداشته اند. شاه متحد استراتژیک آمریکا بود اما تحریم هایی که زمان مصدق، آمریکا و انگلیس گذاشتند هنوز سر جایش است. آنها را بر نداشته اند. تحریم های عراق زمان صدام حسین را هم هنوز برنداشته اند. در نتیجه تحریم های ما را هم در عمل بر نخواهند داشت. ما باید شرایطی ایجاد کنیم تا آنها مجبور بشوند با ما تعامل بکنند.

 اگر الان هم تحریم های ایران را بردارند، اروپا بازار بالقوه ای برای ما نیست. کالای ما را اروپا از ما نمی خرد. اما کشور های حوزه خلیج فارس یک شیشه آب را از ما گران تر از نفت می خرند. ما هنوز در ایران متوجه نشده ایم که اروپا بازار ما نیست، بلکه بازار ما کشور های همجوار، کشورهای آسیا، کشور های آمریکای لاتین و آفریقاست. شاه متحد استراتژیک آمریکا بود، التماس می کرد که ذوب آهن در ایران راه بیندازند، اما آنها این کار را نکردند. آخرش کدام کشور ذوب آهن را در ایران راه انداخت؟ شوروی سابق. الان مشاهده می کنید که وابستگی اصلی صنایع ما به همین ذوب آهن است. شما همین نیروگاه هسته ای را نگاه کنید، توان دفاعی کشورمان را نگاه کنید، مگر شاه متحد آمریکا نبود؟ چرا اجازه نمی داد حتی یک موشک میانبرد و یا دوربرد داشته باشیم؟ حالا ببینید با همکاری کدام کشور ما توانسته ایم سامانه دفاعی خودمان را داشته باشیم؟ با همکاری روسیه، چین و کره شمالی. ما بالاخره باید متوجه بشویم که کشورهای غربی متحد ما نیستند . دیدگاهشان به ما به عنوان متحد نیست، آنها هنوز دیدگاه استعماری خودشان را دارند. استعمار نوین. نه فقط علیه ما، بلکه اصلا دیدگاه کشورهای غربی مبنایش بر استعمار نوین طراحی شده است. یعنی اینطور که از کشورهای غیر غربی هرچیزی که دارند را بگیریم و مفت هم بگیریم، نفت خام را هم بگیریم. آنها هیچ وقت روغن و بنزین تولید شده در پالایشگاه های ما را نمی خرند. فقط و فقط بنزین خام ما را می خرند. البته بد نیست با آنها ارتباط داشته باشیم اما مطمئن باشیم که بازار بلقوه ما در غرب نیست بلکه در طرف دیگر است. با وجود اینکه زودتر رفتیم عضو بریکس شدیم، اما آن ها ( کشور های عربی که با چین هم قرار داد بسته اند) چون چابک تر از ما هستند بهره بیشتری از شانگهای می برند. ببینید ما تا همین الان تکلیف تک نرخی ارزمان را روشن نکرده ایم. در حالی که کشورها عربی مثلا امارات یا عربستان دارای ارز ثابت هستند. آن تاجری که می خواهد با ما کار کند، از خودش سوال می کند: اگر جنس فروختم و یا جنس از اینها خریدم به چه قیمتی می خرم و به چه قیمتی می فروشم؟ چطوری پول می رود و چطوری پول برمی گرد؟ به همین دلیل است که دیدگاه کشور های دیگر نسبت به  عربستان و امارات فرق می کند. در حوزه ای که ما داریم تعامل می کنیم معترض می شویم که چرا اینها (چینی ها) آمدند مثلا بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را امضاء کردند. بخاطر اینکه همه کشورها منافشان را نگاه می کنند. می گویند ما چون با این ها کار می کنیم، پس چشممان را روی این موضوعات می بندیم. می گویند ما با ایران قرارداد 25 ساله امضاء کرده ایم، تفاهمنامه 20 ساله امضاء کرده ایم، هنوز اجرائی نشده اما با آنها یعنی (کشور های عربی) کلیه تفاهمنامه ها و قرار داد ها اجرائی شده. ما باید این موارد را مد نظر داشته باشیم.

---------

لینک رادیو گفتگو که متن کامل مصاحبه مورد اشاره در بالا را میتواید در آنجا هم ببینید و هم بشنوید. ضمنا لینک این رادیو در ستون اول سمت چپ صفحه پیوندهای پیک نت نیز موجود است.

http://radiogoftogoo.ir/programhome/?m=175102&n=12612


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: