ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۰ خرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در انتخابات ریاست جمهوری

"پاجوش ها" از هم اکنون

روی جلیلی حساب کرده اند

 
 
 

 

 

درباره انتخابات ریاست جمهوری، در دوجبهه اظهار نظرهائی می شود. یکی از این دو جبهه مطبوعات داخل کشور است و جبهه دوم فضای مجازی. در مطبوعات داخل کشور نظرات خارج از کشوری ها جائی ندارد اما در فضای مجازی هم از داخل و هم از خارج کشور کسانی نظرات خود را مطرح می کنند.  از میان نظراتی که در فضای مجازی دراین باره مطرح است، ما این نظر را که اتقاقا نویسنده آن در داخل کشور است را برای انتشار انتخاب کرده ایم که متفاوت با نظرات مطبوعات داخلی است. هم به دلیل صراحت بیان و هم به دلیل فاصله گیری از اصلاح طلبانی که مطبوعات داخلی نامزدهای آن طیف را تبلیغ می کنند.

نویسنده این نظر می نویسد:

«به نظر می رسد آرای پزشکیان بیشتر از دو نفر دیگری باشد که نامزدهای اصلاح طلبان اعلام شده اند. دکتر پزشکیان آرای آذری زبان ها را با خود دارد و از دو نفر دیگر زبان آور تر است. او سعی می کند به زبان مردم سخن بگوید.

سوال اینجاست که چرا جبهه اصلاحات کاندیداهایش را پیش از تائید صلاحیت ها رو کرده؟

به نظر من به این دلیل که اصلاح طلبان  حدس می زنند که باحتمال بسیار شورای نگهبان هر سه  کاندیدای آنها را رد صلاحیت می کند.

البته جبهه اصلاحات چون اراده و بختی برای پیروزی در انتخابات پیش رو ندارد، خیلی هم بدش نمی آید که کاندیداهایش رد صلاحیت شوند تا مانند سال ۱۴۰۰ توپ را در زمین شورای نگهبان بیندازند. 

در صورت تائید صلاحیت کاندیداهای میانه رو در این انتخابات - مانند لاریجانی در سال ۱۴۰۰-  هم باز چیزی جز شکست در انتظار اصلاح طلبان و میانه روها نیست، زیرا شورای نگهبان مانند انتخابات ۱۴۰۰ ریسک نکرده و با رد صلاحیت خیال خودش را راحت می کند و در عوض دو تا  سه نفر از کاندیداهای درجه دو و سه اصلاح طلبان را مانند سال ۱۴۰۰ (مورد همتی) تائید صلاحیت خواهد کرد.

مهندسین انتخابات شاید یکبار دیگر بازی سال ۱۳۸۴ را راه بیندازند و با بازی شاهزاده و گدا جلیلی را روبروی لاریجانی قرار دهند. در اینصورت ممکن است آرا میان لاریجانی و جلیلی و قالیباف تقسیم شود و انتخابات به دور دوم کشیده شود و رقابت نهایی بین لاریجانی و جلیلی برگزار شود.

 در این صورت برنده نهایی جلیلی خواهد بود و دولت بی کفایت رئیسی این بار توسط جلیلی ادامه پیدا خواهد کرد. مگر اینکه با تجربه رکب خوردن بلوک قدرت از احمدی نژاد، این بار تصمیم گیرندگان اصلی چک سفید امضا از قالیباف گرفته باشند و پاجوش هایی از جنس جلیلی را قابل اعتماد ندانند که در این صورت قدرت اندیشان با هدف حفظ وضع موجود، پشت قالیباف صف خواهند کشید و لاریجانی را ندیده می گیرند.

یک نکته مهم دیگر اینست که نباید تصور کرد که بدنه ی رای سنتی حاکمیت هنوز گوش به فرمان است و به راحتی آرای خود را خرج قالیباف خواهد کرد. پاجوش هایی از جنس رائفی پور می توانند بازی را علیه قالیباف به هم برنند. او با قالیباف مانند کارد و پنیر است و از هم اکنون و با پیش بینی بخت قالیباف کارزار گسترده ای را به نفع جلیلی راه انداخته است. البته در باره قدرت پا جوش ها نباید خیلی اغراق کرد چرا که حوزه مانور آنان هم  عمدتا در تهران است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ ژوئن  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: