ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ خرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اتحاد روسیه و چین

نظم نوین جهانی را می سازد

جیمز وودویسن - ساویتسکایا راسیا

ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 
 
 
 

 

اخیراً جیمز وودیسن در مقاله ای برای نشریه بریتانیایی Spiked نوشته است: اتحاد روسیه و چین نتیجه زوال قدرت و توانایی آمریکا است. همکاری این دو کشور نمادی از فروپاشی به اصطلاح نظم بین المللی مبتنی بر قوانین آمریکایی است. در عین حال، صحبتی از "روابط همه جانبه" دیده نمیشود زیرا روابط بین مسکو و پکن براساس ضرورت های شرایط داخلی آنها و مشکلات جهانی رقم خورده است.

این واقعیتی انکار ناپذیر است که آینده اتحاد چین و روسیه، غرب را در وحشت همه جانبه فرو برده است. حضور پوتین در پکن بی جهت رسانه های غرب را عصبی نکرد.

 

اظهار نظرهای هیجان انگیز غربی ها ماهیت واقعی روابط را غیر واقعی تفسیر میکند. اتحاد چین و روسیه نشاندهنده فروپاشی نظم بین المللی مبتنی بر قوانین کهنه ایست که برای این دو قدرت بزرگ جهانی دیگر پذیرفتنی نیست و این اتحاد نشان دهنده نظمی جدید در حال توسعه و خارج از اراده غرب است.

بازگشت به تجربه استالین در ساختن سوسیالیسم، زمینه مشترک هدف های نسل جدید چین و روسیه است که زمانی در بخش هایی از جهان که سرمایه داری ضعیف بود، موفق عمل کرد. بنابراین اکنون جانشینان استالین در پکن و مسکو بار دیگر متحد شده اند.

در مورد تایوان حزب کمونیست چین به دنبال بهره گیری از بلاتکلیفی ژئوپلیتیکی آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن است. دولت بایدن در تلاش است که یک سیاست طولانی مدت با ابهام استراتژیک را حفظ کند، در حالی که تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمیشناسد، اما همچنان با آن به عنوان یک کشور مستقل رفتار کرده و آن را مسلح میکند.

در سال ۲۰۲۲، نانسی پلوسی، رئیس وقت اکثریت مجلس نمایندگان، سفری به طرزی مضحک از تایوان انجام داد و ظاهراً از این واقعیت غافل بود که به طور اجتناب ناپذیری روابط با چین را تیره می کند. سفر او در پس زمینه اشتباهات مکرر بایدن انجام شد. به ویژه، رئیس جمهور از این بیانیه که ایالات متحده از حاکمیت تایوان با ابزارهای نظامی دفاع خواهد کرد خجالت زده شد. پس از آن مقامات کاخ سفید عجله کردند تا توضیح دهند که این آن گفته ای نیست که بایدن واقعاً بیان کرده است...

چتر نظامی ایالات متحده دیگر آمادگی گذشته را ندارد. در طول جنگ سرد، سوال این بود: آیا یک رئیس جمهور آمریکا حاضر است برای نجات لندن، پاریس یا هامبورگ، نیویورک، واشنگتن یا شیکاگو را در معرض خطر بمباران قرار دهد؟ امروز، ممکن است یک سوال مشابه پرسیده شود: آیا رئیس جمهور ایالات متحده حاضر است لس آنجلس یا سانفرانسیسکو را برای نجات تایوان در معرض خطر موشک باران قرار دهد؟ به نظر می رسد پوتین و شی، هر دو به این تصمیم رسیده اند که نه بایدن و نه حتی دونالد ترامپ، تن به چنین ریسکی نخواهند داد. رهبران روسیه و چین به این نتیجه رسیده اند .

در حال حاضر، ایالات متحده یک قدرت ضعیف در آسیاست. چین می خواهد حیاط خلوت خود را به عنوان یک هژمون منطقه ای کنترل کند. هیچ یک از طرفین جاه طلبی واقعاً جهانی ندارند. بایدن با سالوسی میل به جلوگیری از افول پیش رو، به پیش می رود و شی جین پینگ، با اعتماد به نفس، تمایل برای بررسی نقاط ضعف آمریکا به منظور بازگرداندن تایوان تحت کنترل حزب کمونیست چین دارد.

در حال حاضر برای این حزب، مهمترین مساله رشد اقتصادی نیست، بلکه بازگرداندن حاکمیت بر تایوان است. به همین دلیل است که وقتی ویلیام لای، رئیس جمهور جدید طرفدار استقلال تایوان روز دوشنبه سوگند یاد کرد، وزارت بازرگانی چین تحریم هایی را علیه تعدادی از شرکت های آمریکایی که گفته می شود در فروش تسلیحات به تایوان دست دارند، اعلام کرد. سپس، تنها چند روز بعد، ارتش آزادیبخش خلق چین از آن جمله نیروی دریایی و هوایی این کشور برای محاصره این جزیره، مانور دو روزه تایوان را آغاز کردند تا نشان دهند چه کسی بر منطقه حاکم است.

حقیقت این است که اتحاد چین و روسیه و روند آن عمدتاً به دلیل افول آمریکا در حال تقویت است. اگرچه هیچ یک از این دو کشور علاقه خاصی به تسلط بر جهان ندارند، اما این بدان معنا نیست که غرب می تواند متحدین خود را نا امید کند. در نهایت، این دقیقاً همان چیزی است که ما را به چنین نتیجه ای رسانده است.

 

https://sovross.ru/2024/05/27/alyans-rossii-i-kitaya-simvoliziruet-krah-miroporyadka-s-ssha-vo-glave/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۲ ژوئن  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: